NA24.no

TV3 kuttet i to - krisetall for kanalen

Foto: Privat
Sist oppdatert:
«Paradise Hotel» er det eneste som kan redde kanalen, mener ekspert.

Tall fra 1992 og fram til i dag viser at TV3 nå har tidenes laveste oppslutning. Siden toppåret 1999 er kanalen blitt halvert.

– Så langt i år har TV3 en markedsandel på 3,8 prosent. Det er ned fra 4,7 prosent samme periode i 2012. Vi som jobber med TV-annonsering er ikke glad for slike tall. Vi skulle gjerne hatt flere konkurrenter til TV 2, sier TV-sjef Morten Wiberg i Carat til Nettavisen NA24.

TV3 er nå på samme nivå som de små nisjekanalene.

Paradise viktig

Denne våren er kanalen tilbake med en ny runde av «Paradise Hotel». Det kan bli redningen.

– Det et helt klart det programmet som kan redde TV3. Hvis serien leverer 150.000-200.000 seere hver ukedag er den med på løfte kanalen, sier Wiberg i Carat.

«Paradise Hotel» ble første gang sendt på TV3 i 2009. Sesongen året etter har så langt hatt flest seere med 245.000 i snitt. I 2011 og 2011 hadde Reality-TV-serien rundt 200.000 seere.

Årets sesong starter i mars, opplyser TV3.

– Hvor avhengige er dere av at serien lykkes?

– Som alle norske programmer på TV3 er «Paradise Hotel» en viktig brikke for å kapre seere og markedsandeler. «Paradise Hotel»-sesongen er utvidet i forhold til tidligere, og vi er sikre på at realityserien kommer til å levere denne sesongen også; ikke minst med Paris Hilton på plass i programmet, sier programdirektør Åse Bendiksen i TV3 til Nettavisen NA24.

Side2 har vært i Mexico og møtt deltakerne i «Paradise Hotel» - les sakene her:

Bommet grovt

Morten Wiberg mener kanalens fall skyldes flere feil. Kanalen skulle ikke ha fjernet Champions League, og det er for mange reklameavbrekk.

– Det vært en del mislykkede egenproduksjoner. De har bommet skikkelig grovt. Nå trenger kanalene noen store programmer som kan være med trekke tallene i riktig retning. «Paradise Hotel» kan bli en av dem, sier Wiberg.

– Vi har vært modige

Totalt falt TV3 med 16 prosent i 2012. Markedsandelen endte på 4,5 prosent. Tallene er ikke stort hyggeligere for søsterkanalen Viasat 4. Kanalen har en nedgang på 13 prosent og har nå en andel på 2,6 prosent.

– Det å flytte Champions League fra TV3 til Viasat 4 har vært vellykket, både hva gjelder markedsandeler og rendyrking av profil på de to kanalene. Dessuten viser vi nå dobbelt så mye Champions League-fotball på fri-TV sammenlignet med forrige sesong. Som alle andre tv-kanaler har vi naturligvis hatt både suksesser og nedturer. Det ligger i vår natur å være litt modige og prøve nye ting, sier programdirektør Åse Bendiksen.

Hva mener du om TV3? Si din mening i kommentarfeltet under!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere