*Nettavisen* Økonomi.

TVNorges knallsuksess

TVNorge er den store overraskelsen i medieåret 2006.

TVNorge gikk på et pangår i 2006. Sammenlignet med året før kan kanalens ledelse le hele veien til banken.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

På tross av at TVNorge, som de øvrige kanalene i Norge, opplevde at seingen gikk tilbake i 2006 mot 2005, klarte kanalen å spare inn på kostnadene og heve resultatene.

Beste noensinne
Ifølge årsberetningen til TVNorge i 2006 hadde kanalen et resultat før skatt på 185,4 millioner kroner. Det er økning på mer enn 100 millioner kroner sammenlignet med 2005.

- Kostnadene har vært stabile, så vi har hatt en formidabel inntektsøkning gjennom reklamesalg og økte distribusjonsinntekter, sier økonomidirektør i TVNorge, Morten Skottland Hansen, til NA24 Propaganda.

TVNorge var i mange år et økonomisk bunnløst sluk for sine eiere. Så pass at TV 2 til slutt resignerte og solgte seg ut av kanalen. Siden 2002 har kanalen snudd på flisa og fått svarte tall på bunnlinjen.

- Ja, vi er veldig fornøyde og føler at vi endelig er kommet godt over på den riktige siden av etter mange år med dårlig resultat tidligere, og en bedring de siste årene. Endelig er vi der vi hører hjemme, sier økonomidirektøren.

Snart 20 år
Aldri har kanalen hatt et så godt resultat etter at den gikk på luften i desember 1988.

- He-he, vi har hatt resultatfremgang de siste årene, men det blir jo hyggelig å feire som en meget lønnsom kanal.

- Hvordan ligger TVNorge an så langt i 2007?

- Vi kan ikke garantere et like godt resultat, men vi holder en god utvikling sammenlignet med fjoråret, sier Hansen og får støtte hos TVNorge-sjef Morten Aass.

- Det er en nøktern gjeng jeg jobber sammen med, vi står på som vi har gjort til nå. Og søker selvfølgelig å følge opp fjoråret så godt det lar seg gjøre, sier TVNorge-sjefen til NA24 Propaganda.

Driftsvekst
Kanalen reduserte samtidig driftskostnadene sine med 2,5 millioner kroner i perioden til 460,5 millioner.

Omsetningen i kanalen økte fra 546,7 millioner i 2005 til 637,9 millioner kroner i 2006.

Driftsresultatet i landets nest største kommersielle tv-kanal økte fra 93,6 millioner kroner i 2005, til 177,5 millioner i 2006.

- Med slike resultater er det vel verdt å ta en fest?

- Ja, det kan godt hende. Vi har ikke planlagt noe, men alle ansatte fikk en god bonus på nyåret. Det er høyst fortjent for dette er en lagseier, sier Aass.

«Lost» rangeres som kanalens mest populære program i fjor, selv om det opplevde en nedgang blant seerne på 30 prosent sammenlignet med året før. Blant de mest populære egenproduksjonene til TVNorge i 2006 var «Savnet» som hadde en andel på 26 prosent i det nasjonale fjernsynsuniverset. «Tufte» og «Dansefeber» hadde andeler på henholdsvis 20 og 15 prosent i fjor.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.