*Nettavisen* Økonomi.

Underskudd for DN-eier

- Vi fryktet noe langt verre enn dette, sier Gunnar Bjørkavåg.

Et av Norges fremste mediekonsern merker godt nedturen i annonsemarkedet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

NHST Media Group, eieren til Dagens Næringsliv, opplyser at omsetningen lå på 276 millioner kroner i fjerde kvartal. Det er en vekst på fire prosent fra 265,3 millioner kroner i tilsvarende periode året før.

Bedre enn ventet i desember
Grunnet store driftskostnader ble driftsresultatet et underskudd på 33,4 millioner kroner mot 22,5 millioner kroner i minus i fjerde kvartal 2007.

- Isolert sett er dette dårlige tall, men i oktober fryktet vi noe langt verre, sier Gunnar Bjørkavåg, konsernsjef i NHST til NA24.

- Oktober var skikkelig ille, men desember var bedre enn ventet. Utviklingen i januar er også som vi planla i oktober.

Selskapet fikk god drahjelp av valutautviklingen, og det bidro til at resultat før skatt falt til et underskudd på 25,3 millioner kroner fra et underskudd på 22,4 millioner kroner i fjerde kvartal 2007.

Når året skal summeres opp gikk også NHST med et underskudd. Resultat før skatt endte da på 7,3 millioner kroner i minus mot et overskudd på 54,7 millioner kroner i fjerde kvartal året før. Omsetningen passerte i 2008 én milliard kroner.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Overskudd for DN
Avisen Dagens Næringsliv opplever et klart bortfall i annonseinntektene. I fjerde kvartal falt omsetningen med 9 prosent til 150 millioner kroner fra 164,3 millioner kroner. Selskapet øker opplaget til 82.775 og opplagsinntektene med 7,2 prosent.

- Det vi spesielt har merket er en fullstendig svikt i stillingsannonsene. Merkevareannonsene har holdt seg oppe godt, sier Bjørkavåg.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Vi tror at merkevareannonsørene ser at vi har godt grep om leserne. At det er færre som trenger å ansette folk kan vi ikke gjøre noe særlig med.

I tillegg til omsetningssvikt har DN også tatt restruktureringskostnader på 15 millioner kroner i fjerde kvartal og 12 millioner i januar. Det har blitt gjennomført gjennom frivillige sluttpakker og nedbemanning.

- Vi kan ikke utelukke at det vil bli aktuelt med flere tiltak, men det avhenger av den videre utviklingen, sier Bjørkavåg.

Avisen fikk likevel et positivt resultat før skatt på 2,4 millioner kroner i fjerde kvartal. I samme periode året før var overskuddet på 10,6 millioner kroner.

For året sett under ett økte resultatet før skatt 53,9 millioner kroner, mens Dagens Næringsliv hadde samlede inntekt på 594,2 millioner kroner. I 2007 var overskuddet før skatt på 88,6 millioner kroner og de samlede inntektene på 581,6 millioner kroner.

Legger ned
- Med dagens kritiske situasjon i de makroøkonomiske forholdene er NHST Media Group forberedt på fortsatt vanskelige markedsforhold. Det ventes at nedgangskonjunkturen forsetter å påvirke annonsemarkedene negativt, og konsernet venter derfor svak omsetningsutvikling i de første kvartalene i 2009, skriver selskapet i sin resultatpresentasjon.

Blant annet legges DNtv og DNsøk ned som egne selskaper og går inn i DN Nye Medier. Videre har de også lagt ned Smartcom i Sverige.

- I noen av de mindre selskapene i konsernet kan vi måtte fortsette å gjøre grep, sier Bjørkavåg til NA24.

Konsernet har tatt en rekke betydelige grep for å tilpasse driften til en krevende markedssituasjon. Samtidig fortsetter leserveksten og det er fremgang blant annet i Asia og i de digitale aktivitetene, som bidrar med et godt grunnlag på lengre sikt.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.