*Nettavisen* Økonomi.

Ungdoms-sex ga reklameskandale

En kontroversiell vinnerreklame har fått kunden til å se rødt. Se filmen her.

28.06.08 13:47

Produksjonsselskapet Epoch Films vant forrige helg en bronseløve i reklamekonkurransen Cannes Lions. Nå leverer de den tilbake.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Hadde ikke bestilt filmen
Bidraget de vant prisen for var en viralfilm for den amerikanske varehuskjeden J.C. Penney. Problemet er at hverken J.C. Penney eller deres reklamebyrå har bestilt filmen.

Filmen er blitt anklaget for å markedsføre tenåringssex og J.C. Penney har vært mildt sagt lite fornøyd med at filmen er blitt sendt inn i deres navn. Cannes Lions har i konkurransereglene at jobbene som sendes inn skal være relle jobber for virkelige kunder.

Returnerte på eget initiativ
AdAge skriver i dag at det har vært kontakt mellom samtlige berørte parter og at det har vært snakk om å frata Epoch bronseløven. Før et slikt vedtak har blitt fattet har imidlertid Epoch valgt å trekke det prisvinnende bidraget og returnere bronseløven.

Cannes Lions-sjef Philip Thomas sier til AdAge.com at han er fornøyd med utfallet og at han er fornøyd med at festivalen ikke selv måtte kreve prisen tilbake. Nå har festivalen satt igang arbeidet med å slette bidraget fra de offisielle vinneroversiktene.

Her kan du se filmen:

HTML EMBED

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.