*Nettavisen* Økonomi.

Været ødelegger for TV

Været og små barn stjeler oppmerksomheten fra TV.

19.02.07 15:25

- Høsten 2006 opplevde man et seertap på vel åtte prosent, sier Kristian Tolonen, medieforsker hos NRK, til NA24 Propaganda.

NA24 - din næringslivsavis

Ifølge Tolonen er dette en tendens som også preger vårens TV-tall.

Likevel viser kringkasterne liten bekymring for fremtiden.

Vanskelig sammenligningsgrunnlag
- Egentlig så prøver vi å unngå å sammenligne høst og vår, da det er godt kjent at januar og februar er de månedene i året med klart høyest seertall, sier Tolonen.

Mer media og reklame? Les NA24 Propaganda

- Likevel kan man se en tydelig nedgang i år i forhold til på samme tid i fjor.

Tolonen tror det er flere grunner til dette.

- Mye handler om hvilke programmer som blir vist. I fjor var det for eksempel OL, et idrettsarrangement som drar mange seere. Dermed blir det litt vanskelig å sammenligne februar i år med februar i fjor. I tillegg hadde man da Idol på TV2, som også drar mange seere, sier han.

Mildvær påvirker seertall
Marianne Røiseland, informasjonssjef i TV2, tror en av hovedårsakene til den fallende seerskaren er utviklingen som skjer i forhold til Internett og andre nye medier.

Les også: Sjarmerer seerne i senk

- Flere og flere går over til å bruke Internett, sier hun.

Tolonen er enig med Røiseland i at Internett innvirker på seertallene, men tror ikke dette alene er årsaken til lave tall.

- At Internett har skylden for lave seertall er et litt for enkelt svar, mener han.

– Dersom Internett tar over, hvorfor er det da aldersgruppen 30-39 år som har størst seernedgang, og ikke de yngre, som er de som bruker internett mest? Det har også vært synkende seertall blant de i alderen 60 pluss, og mange av disse har ikke engang internett.

Tolonen tror at andre elementer, som for eksempel været, også kan være noe av grunnen til de lave seertallene i denne aldersgruppen.

- De mellom 30-39 år er som oftest de som har flest små barn. Hittil i år har det vært en svært mild vinter, dermed har kanskje mange brukt mer tid på å være ute med barna, enn å se på TV, argumenterer han.

Følger utviklingen
Ifølge Tolonen er det særlig to ting som vil kunne påvirke TV-tallene fremover.

- Det første er heldigitalisering og det andre er tidsforskjøvet TV-seeing, sier han.

Også Røiseland tror det vil skje en utvikling i forhold til TV og seertall, og mener det vil bli svært viktig for kanalene å følge med på denne utviklingen fremover.

- Det kommer stadig flere nye TV-kanaler og andre nye medieformer som trekker til seg brukere. Mer kanaler betyr mer tilbud og økt konkurranse, og dette er ikke en utvikling som vil stanse med det første, sier hun.

Hun tror også det vil bli enda viktigere å «treffe riktig» med TV-programmene og lage ting folk vil ha.

Tror på stabile tall
Til tross for dystre tall de siste månedene er hverken Tolonen eller Røiseland særlig bekymret for oppslutningen fremover, og tror seertallene vil holde seg realtivt stabile.

- Det kan godt tenkes at tallene vil synke eller stige litt, men jeg tror det vil holde seg realtivt stabilt fremover, sier Tolonen.

Heller ikke Røiseland tror at TV vil tape mange seere fremover.

- TV vil holde seg, men det-det kommer an på er hvilke kanaler seerne bruker. Det er veldig viktig å følge med i tiden og være obs på forandringene. Det er det som blir utfordringen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.