*Nettavisen* Økonomi.

Veivalsen ruller over mediene

Foto: (Scanpix)

Det var ingen annen utvei.

12.05.09 14:22

(NA24-Leserinnlegg): Mediekrisen måtte komme, og hadde kommet før eller senere, uavhengig av den globale finanskrisen. Norge er et lite land og vi er få innbyggere. At vi er verdens mest avislesende folk er bare en fattig trøst. Nå gruses mediene. Veivalsen ruller jerntung inn i alle mediehus. Forbrukerne har endret mønster.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det hevdes at annonsørene svikter. I praksis er det forbrukerne som tar selektive valg og velger bort det tradisjonelle.

Informasjonsflyten gjennom Internett har endret hele mediebildet. Vi får nyheter og underholdning hele døgnet, og den tradisjonelle papiravisen og de tradisjonelle nyhetssendingene har ikke samme kraft eller posisjon som før.

Sære kanaler og konsepter
De siste fem årene er det bygget mange sære kanaler og sære konsepter. I et lite land kan ikke sære konsepter gi høye seertall eller økonomisk avkastning, og TV-produksjoner koster penger. Mye penger. Graverende journalistikk - uansett medie og format - er også kapitalkrevende. Aviser, radio og TV har fått merke den økonomiske skrellen mer enn mange andre.

Nå står ikke eierne der med åpne lommebøker og tilfører ny kapital, og det svares med oppsigelser, sluttpakker, permitteringer, nedleggelse av konsepter, for å nevne noe.

Nå står ikke eierne der med åpne lommebøker og tilfører ny kapital.

Mediemarkedet er både enkelt og komplisert.

Enkelt fordi det handler om å ha mange lesere, lyttere og seere, eller i alle fall attraktive målgrupper. Komplisert fordi dagens medieutvalg er så variert i en liten befolkning at ingen klarer å levere økonomiske resultater.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Mangfoldet gjør at det er vanskelig å tjene penger.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nye konkurrenter

Nisjene kan få et trofast publikum, men likevel være umulig å tjene penger på. Vi bruker ikke bare mer tid på raske nettnyheter.

Norske forbrukere har også fått sans for nye og sosiale medier som YouTube, twitter, Facebook, nettby, datingtjenester, blogger, netthandel og det er etter hvert blitt en internasjonal folkesport å google alt og alle. Viral markedsføring har med sin voldsomme suggesjon inspirert en stor andel av nettbrukere verden over til å prioritere dyrebar tid på å delta i diskusjoner, med egne innspill og kommentarer.

Mediekrisen måtte komme

Dette er aktiviteter som tar tid, og nye og sosiale medier konkurrerer med det som har utgjort det tradisjonelle mediebildet. I tillegg har mange medier satset på nye og dristige sjangre, spesielt på TV.

Mediekrisen måtte komme.

I dag er mediebildet så omfattende, det svitsjes, tekstes, surfes og zappes, og finanskrisen har minnet oss alle om viktigheten av å ha en jobb. Dermed ble det et plutselig et høyt og kunstig overskudd av medieutvalg.

Døgnet har fremdeles bare 24 timer.

Haakon B. Schrøder
Medierådgiver, Playground

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.