*Nettavisen* Økonomi.

Vekker europa med lys

«Philips Wake up light» Foto: Motion Blur/Philips

Stian Smestad med ny dokumentar.

Motion Blur’s regissør Stian Smestad Europeiske lager kampanje for «Philips Wake up light», gjennom Tribal DDB, Amsterdam. Smestad har laget to visuelt akrobatiske og dynamiske dokumentarer om Europeere med enorme vansker å stå opp om morgenen. Filmene følger de trøtte og gretne karakterene før og etter de får prøve «Philips Wake Up Light».

En soloppgang simulator som vekker en med 'lys' istedet for en sjokkerende alarm lyd.

Må opp tidlig
- Det er en kompleks prosess å lage denne type dokumentar. Spesiellt siden karakteren bor 40 min unna, står opp klokken halv sju og vi skal sette opp kameraet før de våkner. Da må vi opp svært tidlig og være tålmodige nesten som en naturdokumentar. Men det er klart at når man får knuse, sprenge, røyklegge, skyte anamorph og filme flyvende kaniner i slow-mo er det motivasjon nok til å stå opp, sier Stian Smestad i en melding.

Tribal DDB er kjent for bla. Philips Carusel som sanket alle verdens priser. Ifjor «vekket» Tribal og Philips Svalbard og ga 1000 Wake Up lamper til befolkningen i Longyearbyen gjennom den prisvinnende Kampanjen «Wake up the town». Denne gangen har Tribal bestemt seg for å konvertere Europas verste morgengretne og morratrøtte til «morning person's». I full sving er en stor Internet kampanje for «Make me a morning person».

Publiseres på Facebook
Det hele fokuseres rundt siden på Facebook hvor europeere tar en test for å finne ut hvilken type morgenperson de er. Om de er : «The Grump, The Grunter, The Snoozer, The Zombie, The Corpse, The Early Bird or The Chirpy.» Dermed er de med i konkurransen for å få sin egen «Wake up light» og så prøve den over tid. Flere hundre vinnere følges opp interaktivt med en Iphone app og resultatene publiseres på facebook i real-time.

For å lokke folk til konkurransen er det laget mange seeding filmer og Stian Smestads to dokumentarer som sentralt stykke i kampanjen nå når den store Wake-up challenge er igang.

For sin tidligere dokumentar innsats for den tyske stor banken BVR motatt stian både Honorary mention for best direction på Art Directors Club Germany, 2010 og vant Die Klapp prisen 2009.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.