NA24.no

Venter lavere reklamevekst

Sist oppdatert:
Mediebyråenes interesseorganisasjon (MIO) tror annonseveksten nær vil halveres i år.

Roar B. Sletner og MIO-leder Arne Inge Christophersen la i dag på et seminar i Oslo frem tall som viste en imponerende annonsevekst gjennom mediebyråene i 2007.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

6,8 prosent vekst i år
Veksten endte på 12,4 prosent, og selv om samtlige kategorier økte i omsetning var det internett som i hovedsak vant andeler. For inneværende år regner MIO med en annonsevekst på mer beskjedne 6,8 prosent.

- Intet tre vokser inn i himmelen. Vi vet erfaringsmessig at det etter flere sterke vekstår vil roe seg, og disse anslagene er et gjennomsnitt av tre av de største mediebyråenes anslag, sier Christophersen.

Han sier det likevel ikke er mye som tyder på stagnasjon med det første.

- Forhåndssalget ser veldig bra ut. Det har ikke kommet signaler fra noen av annonsørene som tyder på at det kommer noen snarlige kutt, sier Christophersen.

Totalomsetningen landet på 7,35 milliarder i 2007. Anslaget for 2008 er på 7,88 milliarder kroner.

Lavere nettvekst
Annonseomsetningen på nett vokste med 40 prosent i fjor gjennom mediebyråene. For inneværende år spår MIO en nettvekst på drøye 28 prosent.

- Alt tyder på at nettet vil fortsette å vokse sterkt. Det er stadig flere av de store merkevareannonsørene som ser hvilke resultater man kan få på nett, og dermed putter mer kroner i kanalen. Det er også langt mer målbart enn de tradisjonelle kanalene hva man oppnår med annonseringen, sier Christophersen.

De tilstedeværende mediebyråsjefene var samstemte om at nettet skulle vokse sterkt også i år, men mente ikke de hadde vært for konservative i anslagene for 2008.

- Det er ikke noen tvil om at nettet kommer til å vokse sterkt, men jeg tror ikke vi får den samme prosentvise veksten som i 2007. De store annonsørene bruker langt mer oppmerksomhet på nettet enn tidligere, men den økte oppmerksomheten resulterer ikke nødvendigvis i så mye større annonsekjøp. De kommer for eksempel til å bruke mer penger på søkeord og langt mer ressurser i oppfølgingen av dette, men det er ikke gitt at annonsekjøpene blir så mye større, sier OMG-sjef Johnny Håberg.

Dagspresse størst
TV og dagspresse har de siste årene kriget om å være største annonsekanal, og i fjor var det dagspresse som ble størst. Avisene omsatte annonser gjennom MIO for 2,4 milliarder kroner og fikk med det en markedsandel på 32,7 prosent. TV fulgte hakk i hæl med en annonseomsetning på 2,35 milliarder kroner og en markedsandel på 31,8 prosent.

Nettet er nå den tredje største annonsekanalen for MIO-byråene og omsatte for 780 millioner kroner i fjor. Det ga en markedsandel på 10,6 prosent. Anslaget for neste år er en omsetning gjennom MIO for en milliard kroner og en markedsandel på 12,7 prosent.

Dette er markedsandelene for de forskjellige annonsekanalene i 2007 og MIOs anslag for 2008.

Annonsekanal

Markedsandel 2007 i prosent

Anslag markedsandel 2008 i prosent

Dagspresse

32,7

31,4

TV

31,8

31

Internett

10,6

12,7

Direktereklame

8,1

8,6

Ukepresse/magasiner

5,5

5,3

Radio

4,1

3,9

Utendørs/plakat

3,9

3,9

Fagpresse

1,4

1,3

Andre medier

1,1

1,1

Kino

0,9

0,9

Kilde: MIO

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere