NA24.no

Ventet å miste kjøpere

Allers mistet flere bladkjøpere enn de regnet med.

Flere av Aller-gruppens ukeblader gikk på en motbør i fjor, og dårligst gikk det med Allers. Men det var forventet.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

- Dramatisk
Allers mistet 15.000 blader i opplaget sitt i 2007, noe som utgjør 16,1 prosent av det totale opplaget. Det var noe høyere enn det forventede fallet.

Les også: Se og Hør fremdeles størst

- Ja, det er dramatisk i den forstand når du ser tallene isolert. Men viktig å se på at vi ved inngangen til 2007 bestemte vi oss for å legge om Allers kraftig fra å være et traust familieblad til et moderne kvinneblad. Vi ville ha en høyere andel av annonsemarkedet ved å være et moderne kvinneblad, og det klarte vi, sier administrerende direktør i Allers Familie-Journal Roger Hansen.

Mistet flere enn ventet
Blant annet ønsket bladet å skille seg mer bort fra ukebladene Hjemmet og Norsk Ukeblad, og da ventet de fall.

- Da var vi klar over at vi ville miste noen tusen kjøpere blant de eldre, men så har vi mistet noen flere enn det var kalkulert. Vi mener vi nå har et markedstilpasset blad som kan øke i tiden som kommer. Gjennom de første ukene i 2008 bekrefter tallene som bekrefter en positiv utvikling, forklarer Hansen.

Han vil ikke ut med mer hva tallene tilsier.

Les også: Krever lavere reklamepriser

MiOs styreleder Arne-Inge Christophersen mener at opplagsfallet til ukepressen bør føre til lavere annonsepriser.

- Annonsørene har gjennom alle år vært opptatt av kontaktpris, og det skjer som oftest gjennom at man diskuterer årsavtaler og finner et riktig nivå på prisen. Så dette løser seg greit i forhandling, slår direktøren fast.

Har du medietips? Kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere