*Nettavisen* Økonomi.

VG ble årets sponsor

Her er alle prisvinnerne i sponsor- og eventbransjens store prisfest under Spot 2012. Foto: Roger Fosaas

Se alle Spot-vinnerne her.

VG er kåret til årets sponsor. Prisen ble delt ut under SPOT på Grilleriet i Oslo. Nobels Fredssenter fikk prisen for Årets Sponsorobjekt, mens Ski-VM ble Årets SPOT.

Vinnere ble:

Årets Sponsor: VG

Årets Kampanje: SpareBank 1 og Kitchen

Årets Sponsorobjekt: Nobels Fredssenter

Årets Event: Trigger og Stabburet

Årets SPOT: Ski-VM 2011

Årets Sponsor
Juryen begrunner valget av VG som Årets Sponsor på følgende måte:

«Årets Sponsor jobber strategisk og systematisk med sin sponsorportefølje. Blandingen mellom nye objekter og gamle samarbeidspartnere viser evne til både spenstige satsinger og lojale bånd. Årets Sponsor viser at de har flere sider når de tør å gå inn som forretningsutviklere sammen med en samarbeidspartner de har hatt i nesten to tiår. Den nye forretningsmodellen har ført til verdiøkning for både objekt og sponsor, med imponerende resultater på kort tid. Juryen mener at Årets Sponsor tar sponsing i Norge et skritt videre og gratulerer VG med seieren».

Årets Kampanje gikk til SpareBank 1 og reklamebyrået Kitchen. Prisen ble tildelt på bakgrunn av kampanjen under tittelen «Sammen får vi ting til å skje».

Juryen skriver følgende:
«Vinneren av Årets Kampanje bekrefter ordtaket mange bekker små gjør en stor å. Juryen ble sjarmert av mangfoldet i sponsorporteføljen som kampanjen viste frem og ble samtidig litt stolt av å se så mye lokalt engasjement landet rundt. Årets Kampanje løfter frem en sponsorstrategi der det nære er et sentralt element av forretningsstrategien på en finurlig og troverdig måte, slik som vaffelsteking til inntekt for barnas klubb. Kampanjen skapte engasjement og stolthet. ”Årets Kampanje” går til SpareBank 1 og Kitchen for elegant å løfte frem hverdagslige hendelser i lokalmiljøet til den nasjonale sfæren».

Prisen Årets Event gikk til kommunikasjonsbyrået Trigger og Stabburet. Dette for «Kokkeklar suppe».

Og her skriver juryen følgende:
«Vinneren av denne kategorien synliggjør at et event verken behøver å vare lenge, koste mye penger eller ha mange personer involvert så lenge den bærende ideen er klar og god. Årets Event ble kun kommunisert via sosiale medier som igjen ble plukket opp av tradisjonelle medier. Ikke så rart kanskje, når selveste Soup Nazi gjestet Norge og ivret etter å skjelle ut fans som hadde stått i kø i flere timer for å bli servert Stabburets kokkeklare suppe. Juryen mener Trigger og Stabburet fortjener prisen for Årets Event grunnet dristigheten i ideen og evnen til elegant å få et lav-interesseprodukt til å ikke bare bli en snakkis, men faktisk øke salget i butikk. En kokkeklar vinner».

Nobels Fredssenter ble kåret til Årets Sponsorobjekt.

«Vinneren av Årets Sponsorobjekt har en grundig strategi i bunn for alle beslutninger som blir tatt. Denne strategien har høstet frukter med stabile, store og svært lojale samarbeidspartnere selv når den utdelte prisen blir sett på som kontroversiell. Samarbeidspartnerne er godt integrert i objektets arbeid – men objektet er tydelige på at de selv har redaktøransvar for aktuelle utstillinger. Årets Sponsorobjekt er en viktig institusjon i Oslo og for Norge. Juryen berømmer objektets langsiktighet i sitt sponsorarbeide og mener Nobels Fredssenter fortjener prisen», skriver juryen.

Aker ble kåret til Årets SPOT forrige gang. Denne gangen gikk prisen til Ski-VM 2011.

Juryen gir følgende begrunnelse:
«Vinneren av Årets SPOT har betydd mye for norsk næringsliv og for vår bransje. Det var ikke gitt at det skulle bli den suksessen dette eventet faktisk ble. T-banen fikk problemer med å frakte publikum. Mediene hadde oppslag om elendig billettsalg. Og kunne egentlig folkefesten fra Lillehammer-OL gjentas? Vinneren av Årets SPOT gjorde kritikken til skamme. Juryen berømmer den kompromissløse kommunikasjonsstrategien organisasjonen hadde: de snakket ikke til entusiastene, men til alle de andre som ikke var nevneverdig interessert i at et Ski-VM ble arrangert i Norge. Ingen andre eventer i 2011 kan sammenliknes med dette, og: vinneren av Årets SPOT var for juryen soleklar: Ski-VM».

Følgende har sittet i juryen:
Karen Onsager/konserndirektør Kommunikasjon og samfunnsansvar i Hafslund, Morten Paus/daglig leder i Komon-Stageway, Øistein Mjærum/kommunikasjons- og markedsdirektør i Røde Kors, Thomas Tveteraas Helgø/rektor ved Emergence School of Leadership, Linnéa Svensson/prosjektleder Eyeworks Dinamo og Rune Gutteberg Hansen/kommunikasjonssjef i Statnett.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.