*Nettavisen* Økonomi.

VG har mistet halve varelageret

På ett år har VG på nett mistet over halvparten av alle sine sidevisninger, og taper markedsandeler mot Dagbladet.

Våren 2009 hadde VG over 40 millioner sidevisninger hver dag i gjennomsnitt. Ett år etter er tallet nede på under 20 millioner. Den totale gjennomsnittlige nedgangen er på hele 52,9 prosent. I samme periode har Dagbladet økt sitt varelager med 5,9 prosent. Noe av årsaken for VG er nedgangen for tjenesten Nettby, som NA24 tidliger har omtalt.

Les også: Natta for Nettby

Mister markedsandeler
Samtidig mister også VG lesere i kampen om å ta unna for veksten på nett. I samme periode har VG opplevd en leservekst på 2,4 prosent mens den største konkurrenten i Dagbladet har hatt en markedsvekst på 12,9 prosent.

Det er ikke bare Dagbladet som har opplevd en sterk markedsvekst blant de norske nettavisene. Nettavisen og Aftenposten har begge hatt en vekst på 10,1 prosent i samme periode.

VG har mistet 86 000 lesere hver dag
VG hadde i 2009 en nedgang i antall solgte papiraviser på 7,7 prosent, eller 22 000 eksemplarer hver dag. Opplaget for VG var i gjennomsnitt 262 374 aviser i 2009. Dette regnes om til 1.036.000 lesere, altså 3,95 lesere per avis. Dette er basert på tall fra TNS Gallup/MBL.

Aftenposten meldte i april at opplaget til VG var er på 227 700 eksemplarer i gjennomsnitt, mot 256 200 på den samme tiden året før. Omregnet til en nedgang på 113 000 lesere hver dag, mens oppgangen på nett kun er 27 000.

Les også: Nå er Aftenposten større enn VG

Tallene som er sammenlignet er uke 20,21 og 22 i 2009 og 2010 fra TNS Gallups offisielle toppliste. Tallene for antall lesere er fra Forbruker & Media/TNS Gallup, mens tallene for opplaget er hentet fra MBL.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.