NA24.no

VG pakker inn sporten

Foto: Tommy Brakstad
Sist oppdatert:
- Kreativ utforming er ikke lengre det viktigste, sier VG-topp.

I dagens utgave av VG er sportsbilagets for- og bakside dekket av Gillette. Fire helsider omgir det rosa sportsmagasinet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Og det kan trolig komme mer. Kommersiell direktør i VG, Rune Danielsen, mener behovet for kreativ plassering vil øke.

Takket nei til Tele2-sauen
- Kreativ utforming er ikke lengre det viktigste. Det er i større grad plasseringen som vil telle for annonsørene framover, forteller Danielsen til NA24 Propaganda.

- Dere er ikke redd for at en slik type annonsering kan oppfattes som kobling?

- Dette er blitt gjort på en ryddig og ordentlig måte, og så vidt meg bekjent er det ikke kommet noen negative reaksjoner på kampanjen.

Han mener så lenge ikke avisen gjør noe med merkevaren, som han hevder er forsiden, kan man bruke flatene i avisen på mange måter.

Få de viktigste nyhetene rett på mobilen

- Vi takket nei til kampanjen for Tele2. Jeg synes Dagbladet gikk litt langt med å bruke forsiden sin til annonsering.

Les mer: Tele2 kjøper Dagbladet

På spørsmål om avisen er villig til å gå lengre, nå som bransjen er preget av langt tøffere tider, svarer han:

- Vi har en bevisst strategi rundt dette og har klare føringer på hva vi kan gjøre. Jeg opplever også at annonsørene er bevisste på hva de har lov til. Det er klart at gjør man noe som kan oppfattes negativt vil det være veldig skadelig for annonsøren og avisen. Vi skal fortsatt tilby god journalistikk.

Han tror heller ikke Schibsted-sjefens spådom om den betalte papiravisens død vil føre til enda flere kreative løsninger.

Les mer: - Tabloidene dør først

- Vi lever fortsatt godt på papiravisen.

Danielsen vil ikke opplyse om hvor mye Procter & Gamble, som står bak Gillette, har betalt for innpakningen av VGs sportsbilag.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Vil ikke kaste bilaget
Også VGs redaktør ser ikke problemer med denne typen annonsering.

- Leserne vil ikke oppfatte dette som en annonseavis og kanskje kaste bilaget?

- Den rosa merkevaren er så godt innarbeidet at det vil ikke være et problem, sier Bernt Olufsen ansvarlig redaktør i VG.

- Tror du at vi kommer til å se mer av denne typen annonser i tiden som kommer?

- Nei, det tror jeg ikke. Dette er nok mer unntaket enn regelen, sier Olufsen som har vært redaktør i avisen siden 1994.

- Vi hadde to slike annonser for Gillette i fjor og dette er en del av en nordisk kampanje hvor man har gjort det samme i Aftonbladets sportsbilag, sier han.

Aftonbladets sportsbilag har i dag Gillette-annonsen trykket på lik linje med VGs sportsbilag.

Det har ikke lykkes NA24 Propaganda å komme i kontakt med Procter & Gamble.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere