*Nettavisen* Økonomi.

Vi tester Microsofts fremtidsvisjon

Merk deg kodenavnet Natal. Det står for en teknologi som kan revolusjonere underholdningsindustrien.

22.07.10 09:54

SPILLMAGASINET (Stockholm): Prosjekt Natal. Det er kodenavnet Microsoft har på teknologien som skal sørge for at levetiden til spill- og underholdningskonsollen Xbox 360 forlenges noen år til. Med en sensor som registrerer bevegelse skal den tradisjonelle spillkontrolleren gjøres overflødig.

HTML EMBED

Men Natal, som betyr «fødsel» på latin, er mer enn bare det. Det er en teknologi som markerer en overgang fra det grafiske til det naturlige brukergrensesnittet. Vi befinner oss midt i et teknologisk hamskifte, og Microsoft er på ballen.

Programvaregiganten bruker ord som magi for å skape blest om Natal, men det er det naturligvis ikke. Om teknologien kan gjenføde Xbox 360, gjenstår å se, men dersom Microsoft fullfører Natals potensial, har de gode sjanser. Spillmagasinet har vært i Stockholm og testet teknologien.

For folk flest

På Gand Hotel i Stockholm, i toppsuiten til 75.000 svenske kroner natten, har Microsoft kastet ut Lady Gaga for et knippe mindre glamorøse, norske journalister. Mediene som er til stede reflekterer hvor Microsoft vil med Natal: Dagbladet, Finansavisen, Woman og Nettavisen representerer folk flest. Ikke bare spillerne.

Med journalistene plassert i komfortable lenestoler, introduserer PR- og merkevaresjef Anouska Ruane i Microsoft Natal med videoen du selv kan se nedenfor.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED

Videoen gir først og fremst et inntrykk av visjonen Microsoft har for Natal, ikke nødvendigvis en teknologi som blir virkeliggjort ved lansering.

Enorme muligheter

Spill er naturlig nok en stor del av Natal, men Microsoft tenker utover dette markedet. Film, shopping og kommunikasjon kan i Microsofts øyne gjøres med enkle håndbevegelser foran TV-skjermen. Vi fikk ikke dette demonstrert, men Natal skal være i stand til å gjenkjenne ansikter, og kan dermed respondere individuelt til personen eller personene som står foran sensoren.

I videoen får vi se to venninner som via Xbox Live diskuterer kjolevalg til en fest. Den ene jenta viser fram en kjole hun har funnet til venninnen, som med en håndbevegelse «tar» kjolen og plasserer den på den digitale versjonen av seg selv for å se hvordan det tar seg ut.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Microsoft)

Selv om dette neppe er en realitet med det første, tenk bare på hvordan et samarbeid mellom Microsoft og for eksempel kleskjeden Hennes & Mauritz kunne utartet seg. Logg på den virtuelle butikken, bla gjennom klærne med naturlige håndbevegelser i luften og si «kjøp». Dagen etter leveres klærne på døren.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Microsoft)

Teknisk bra...

I skrivende stund er dette bare fantasi. Hva Microsoft viste journalistene på Grand Hotel var noe ganske annet: Et ballspill som minner om gode, gamle «Pong». Poenget er å slå ballene mot en vegg av brikker, og få fjernet alle brikkene som fort som mulig. Jo fortere, jo høyere poengsum. (Det utviklet seg snart til en konkurranse med de svenske og danske journalistene om høyeste poengsum. Norge vant, naturligvis).

Sensoren og spillet vi testet skal ikke være de endelige versjonene, men teknisk sett fungerte Natal etter forventningene. 42 punkter på kroppen registreres automatisk, og gjengis i en figur på skjermen. Det er nøyaktig nok til at sensoren får med seg at du legger armene i kors, krysser bena eller setter deg på huk. Og når en person til stiller seg fremfor kameraet, blir han automatisk med i spillet.

Sensoren måler ikke bare deg, for eksempel hvor høy du er eller om det er en voksen eller et barn som skal spille, men også arealet du har tilgjengelig til å spille på.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Microsoft)

- Dermed skal spillopplevelsen bli den samme om du spiller i et stort eller lite rom. Spillet tilpasser seg den plassen du har å bevege deg på, forklarer Anouska Ruane.

Før spillet er i gang, svever ballen i luften foran den hånden du har hevet. Skifter du fra høyre til venstre hånd, flytter bare ballen på seg. Det samme gjelder om et barn skal spille, ballen vil synke ned i riktig høyde for barnet.

Vi testet også sensoren med lyset slått av og gardinene trukket for. Så vidt vi kunne se, hadde den ingen problemer med å følge bevegelsene selv i lite lys. Ifølge Microsoft har sensoren et RGB-kamera i stand til å skjelne ansikter, og registrerer bevegelse i tre dimensjoner ved hjelp av en infrarød prosjektor og monokrom sensor.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Mediehuset Nettavisen)

...men ikke imponerende

Til tross for at spillet fungerte bra, fikk ikke de fremmøtte journalistene altfor mye å skrive hjem om. Ikke fikk vi testet eller demonstrert ansiktsgjenkjenning, den virtuelle Natal-personligheten Milo eller i det minste forskjellige spill som fungerer med teknologien.

Vi fikk prøve ett spill som rent praktisk ikke ga en spesielt annen opplevelse enn hva vi fikk med «EyeToy» på Playstation 2 allerede i 2004.

Forskjellen er teknologien bak, og foreløpig må vi bare velge eller la være å tro på Microsofts visjoner. Målsettingene er uten tvil skyhøye, og med det naturlige grensesnitter i full fart fremover, er timingen optimal. Og ærlig talt vil bare halvparten av konseptene for Natal være nok til å imponere.

Toppsjef Steve Ballmer er dessuten ikke i tvil om Natals potensial. Da han snakket om den neste Xboxen, var det offisielt Natal han mente.

Microsoft har annonsert at Natal vil ha et lavt prisnivå og fungere til alle nye og gamle modeller av Xbox 360. På statskanalen Channel 2 i Saudia-Arabia uttalte nylig microsoftsjefen for underholdningsavdelingen, Syed Bilal Tariq, at teknologien blir lansert i oktober 2010.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.