NA24.no

Vil ha millioner av VG

VG Nett har fått inn over 500 forslag til gode nettideer.

- Det er ingenting galt med idérikdommen hos det norske folk, sier Jo Christian Oterhals i VG Nett til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Tre millioner til vinneren
VG Nett annonserte i forrige uke en konkurranse hvor de søker et forslag til gode nettideer som nettavisen kan være med å investere i. Selskapet stiller med inntil 3.008.215 kroner til den eller de som presenterer den beste nettideen. Summen har de kommet frem til ved å la hver unike besøkende i uke 13 i år representere en krone. Dette er VG Multimedias foreløpige toppnotering og første gang de bryter tremillionersbarrieren.

- Vi har allerede fått inn mer enn 500 forslag. Det er ikke noen grunn til å klage på det norske folks kreativitet. Hvis det fortsetter i samme tempo som til nå så ser jeg ikke bort fra at det blir noen tusen forslag, sier Oterhals.

VG utlyste konkurransen forrige onsdag og de som vil delta har ennå to uker på seg.

Varierende kvalitet


Oterhals sier det har vært varierende kvalitet på forslagene som har kommet inn.

- Det har vært veldig mye bra og kanskje like mye som ikke har vært så overbevisende. Foreløpig arbeider vi med å få oversikt over det som har kommet inn og det kommer vi nok til å holde på med i noen uker til. Det første inntrykket er at det er mange med gode gjennomarbeidede forslag som kan være interessante for oss å se nærmere på, sier Oterhals.

Han sier de stadig blir kontaktet av mennesker og selskaper som vil ha med VG Nett som investor eller samarbeidspartner, men at de denne gangen bevisst har valgt å gå bredt ut.

- Vi ser at noen av de beste ideene gjerne kommer fra mennesker og miljøer som ikke er en del av denne industrien. Vi ønsker å få frem flere gode ideer og det tror vi at vi oppnår ved å gå bredere ut, sier Oterhals.

Kan møte seg selv i døren
Oterhals sier det eller de prosjektene de velger å putte pengene i skal gå til et nytt selskap.

- Det vi ønsker er å ikke bare finne en god nettidé, men også en gründer som brenner for ideen sin. Det er også et poeng at det ikke blir lagt inn under VG Nett. Vi må hele tiden overveie hva vi skal engasjere oss i og vi kan fort møte oss selv i døren både i forhold til hva vi dekker journalistisk og vi må passe oss for å ikke konkurrere med annonsørene våre, sier Oterhals.

Han sier de åpner for å fordele pengene på flere ideer og sier også at det kan bli aktuelt å bruke friske penger til å investere i nettideer som ikke når opp i konkurransen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere