NA24.no

Vil kjempe med Dagbladet

Sist oppdatert:
NRK.no ligger fire år foran trafikkambisjonene til John G. Bernander.

På ett år har NRK på nett nesten doblet trafikken og blitt større enn både Nettavisen og Aftenposten.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

John G. Bernander sa da han satt som kringkastingssjef at NRK.no skal bli landets tredjestørste innholdsproduserende nettsted innen 2012. I februar 2008 har NRK.no 1,2 millioner unike brukere i uken og kun Dagbladet og VG er større blant innholdstilbydere på nettet.

- Potensialet er å bli større, og gjerne å konkurrere med Dagbladet – å konkurrere med VG skal jeg ikke uttale meg om. De er overlegne på størrelse og gjør mye riktig. Det er viktig at vi er store, for det betyr at vi er relevante. Men ikke til en hver pris, for det er viktig at vi beholder vår identitet også på nettet som allmennkringkaster, sier nettsjef i NRK Bjarne Andre Myklebust.

Tydeligere produkt
Ifølge tall fra TNS-Gallups toppliste hadde nrk.no 1,2 millioner unike brukere i uke 7 i år. Ved samme tidspunkt i fjor hadde nettstedet i overkant av 680.000 brukere.

- I fjor økte vi vel med rundt 40 prosent gjennom hele året. Grunnen til det er at da jeg tok over hadde vi en strategi om at vi skulle lage flere og tydelige produkter som en portal. Det ser det ut til at vi klart med blant annet nrksport.no og nrksuper.no. Brukerne har funnet oss og bruker oss i større grad,

Være(t) eller ikke...
En annen årsak er at nordmenn, som så mange andre verdensborgere, elsker å snakke om været. Det har NRK kapitalisert i.

- Og så har nye produkter som YR.no som har vært en suksess som har bidratt til i å dra trafikken. Da Tuva herjet satte vi ny rekord, og spesielt nå i vinterferien er folk opptatt været. Vi venter enorm trafikk i påsken, for det er en type tjeneste som folk da vil følge med på, sier Myklebust.

Etter det NA24 Propaganda forstår ligger YR.no i gjennomsnitt opp mot 500.000 unike brukere i uken, og på det meste skal den ha vært over 700.000 brukere.

Mer tv
TV-arkivet til NRK har også bidratt til den enorme trafikkveksten til nrk.no.

- Vi har hatt en økning på 111 prosent på nett-tv. Det er flere som kommer på banen, men vi har et stort arkiv som ingen kan slå oss på. Det er en større og større del av nettbruken som ligger til multimedia, sier Myklebust.

En av tingene NRK har gjort på nettet i år er å ha premierer på tv-program på nettet, før tv-kanalene sender programmene, som Borettslaget og ikke minst Ut i vår hage 2.

Sistnevnte har nettet fått mye eksklusivt materiale til publisering. Det kommer det til å bli mer av.

- Vi kommer til å kjøre flere og flere førpremiere på nettet. Hvorfor holde igjen til et tidsrom på tv, når vi trolig kan nå flere på nettet? Det kommer til å gjøre mer av. Ut i vår hage 2 retter seg mot folk som ser tv på pc, konkluderer han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere