Gå til sidens hovedinnhold

Vil stanse blogg-reklame

Forbrukerombudet vil skjult reklame til livs.

Er en produktomtale på en blogg bare en personlig anbefaling fra bloggeren, eller tjener bloggeren penger på omtalen? Det har bloggleserne krav på å få vite. Forbrukerombudet vil ha slutt på skjult reklame på blogger, og lanserer nå en veiledning om bloggreklame.

De mest populære bloggene i Norge har gjennomsnittlig 60.000 besøkende hver dag, og mange kommersielle aktører ønsker å bruke disse bloggene for å markedsføre produktene sine. Mange firmaer sender bloggere gratis produkter, betaler bloggerne for å omtale produktene eller gir bloggere provisjon av salg av produkter som bloggerne anbefaler og lenker til.

Mange bloggere oppgir ikke til leserne at de tjener penger på produktomtale og lenking. Slik skjult markedsføring er ulovlig.

- Regelen om at all reklame skal fremstå tydelig som reklame, gjelder også for bloggere, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Vær klar og tydelig
Forbrukerombudets ferske veiledning om reklame på blogger viser hvordan bloggerne kan holde seg innenfor lovens rammer.

- Vi ønsker å vise bloggerne at det er enkelt å unngå å bryte loven. Det viktigste rådet er at bloggeren må gi klar og tydelig beskjed til leserne dersom han/hun får økonomiske fordeler ved å omtale produkter eller tjenester, sier Nergård.

Ta hensyn til unge lesere
Dette er spesielt viktig med tanke på unge blogglesere. Mange bloggere har en stor andel yngre lesere, og har stor påvirkningskraft overfor denne gruppen.

- Vi vet at barn har vanskeligere enn voksne for å gjennomskue reklame, og det er spesielt av hensyn til denne gruppen vi ønsker en slutt på skjult reklame på blogger, sier Nergård.

Forbrukerombudet har nå sendt ut veiledningen til åtte av Norges største kommersielle bloggere.

Annonsørene har også ansvar
Forbrukerombudet ønsker også å ansvarliggjøre de kommersielle aktørene som benytter bloggerne som markedsføringskanal. Veiledningen blir derfor sendt til et utvalg av disse annonsørene, med et følgebrev som gjør aktørene oppmerksom på at de også vil kunne bli stilt ansvarlig for ulovlig markedsføring på blogger.

Bloggere og annonsører har fått frist til 2. mai til å innrette seg etter innholdet i veiledningen.

Her er Forbrukerombudets veiledning om markedsføringsloven til bloggere

Reklame

Denne eksklusive motebutikken har salg bare én gang i året

Kommentarer til denne saken