Vinmonopolet på omdømmetoppen

Leder for analysegruppen Bjørg Kari Paulsen og adm. dir Ole Christian Apeland

Leder for analysegruppen Bjørg Kari Paulsen og adm. dir Ole Christian Apeland Foto: Apeland

Statkraft faller.

Vinmonopolet har best omdømme blant Norges 50 mest synlige virksomheter. Fjorårets omdømmevinner Skandiabanken faller kraftig mot konkurrentene.

Det er hovedkonklusjonene i årets store omdømmeanalyse RepTrak Norge 2011. Analysen er gjennomført av Apeland Informasjon og Reputation Institute, i samarbeid med professor Peggy S. Brønn ved BI. 12 500 nordmenn har vurdert omdømmet til Norges 50 mest synlige virksomheter og vurdert dem på de syv omdømmedimensjonene etikk, arbeidsmiljø, innovasjon, produkter og tjenester, økonomi, ledelse, samt samfunnsansvar. Tidligere vinnere er blant andre IKEA, Skandiabanken og Flytoget.

Monopolist på topp
Vinmonopolet, som er nykommer i år, får en RepTrak Pulse-score på 80,7 poeng av 100 mulige. Omdømmescore over 80 kategoriseres som ”fremragende omdømme”. Vinmonopolet gjør det spesielt godt på etikk, arbeidsmiljø, samt produkter og tjenester. I løpet av de åtte årene RepTrak er blitt gjennomført i Norge, er det første gang en statlig monopolist topper omdømmerankingen. Bjørg Kari Paulsen, leder for analysegruppen i Apeland Informasjon, som representerer Reputation Institute i Norge, sier at det er unikt at en monopolist har et så godt omdømme.

- Ettersom de har monopol, er de ikke avhengig av et godt omdømme for å lykkes. Likevel har de satset tungt på service og kompetanseutvikling hos medarbeidere, og det er helt tydelig at forbrukerne setter pris på dette. I tillegg viser undersøkelsen at Vinmonopolets kommunikasjon oppleves som ekte. Respondentene opplever at virksomheten opptrer ærlig i alt den sier og foretar seg, sier Paulsen.

Bankbransjen
Fjorårets vinner Skandiabanken får en score på 73,8 og faller til en 12. plass på årets ranking. Paulsen forklarer fallet med at stadig flere tilbyr gebyrfrie tjenester og gode renter. Hun understreker at Skandiabanken likevel har et godt omdømme og fortsatt ligger foran konkurrenter som Nordea og DnB NOR som går frem til en score på henholdsvis 67,2 og 65,8.

- Skandiabankens gode omdømme har gitt dem en stor konkurransefordel hittil, men nå som andre banker nærmer seg, må de nok kjempe hardere for å få nye kunder, sier Paulsen.

Fall for Statkraft
Virksomheten som har størst nedgang er Statkraft, som faller med hele 14,6 poeng til et ”svakt omdømme” på 56,9 poeng.

- Mye av fallet skyldes monstermaster og strømpriser som Statkraft ikke er ansvarlig for. Undersøkelsen viser at det er mange som ikke klarer å skille mellom Statnett, Statkraft og diverse nett- og strømleverandører. Statkraft har ikke lyktes med å forklare sin rolle i kraftbransjen. Dette er forhold som de ikke er herre over. Her har kraftbransjen generelt en utfordring, sier Paulsen.

Full oversikt over resultater og ytterligere informasjon finnes her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.