*Nettavisen* Økonomi.

Vinner fram på nett

Foto: Faksimile

Her er de smarteste merkevarene på nett.

Mens vi slåss med en global tilbakegang, søker en rekke næringsdrivende nye måter på selge sine produkter på. Mange har fått øyene opp for internett og da spesielt sosiale nettverk for å markedsføre sine produkter, skriver blogger og ekspert på området Samir Balwani.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Balwani har listet opp sin topp ti over dem som han mener har gjort en solid innsats i bruk sosiale nettverk. Her er tre beste fra hans liste:

Blander alt på YouTube
Blendtecs snutter på YouTube har hatt kjempesuksess. Av de 82 filmene som til nå er lagt ut er de fem mest populære sett av over 21 millioner ganger. Og selskapets egen kanal på YouTube er den 78. mest besøkte igjennom tidene.

Filmene er laget av Blendtecs egen markedssjef, George Write, og koster svært lite å produsere. Filmene viser selskapets øverste sjef, Tom Dickson, som i hver film forsøker å lage smoothie av de rareste ting. Dette selvfølgelig for å skryte av kvaliteten på maskinene som selskapet selger. Og de selger godt. Etter at filmene feide over YouTube femdoblet salget seg, melder selskapet.

Filmene er et godt eksempel på at markedsføring i sosiale nettverk ikke alltid trenger å koste en hel masse, hevder Samir Balwani.

(Saken fortsetter under filmen.)

HTML EMBED

I dag abonnerer nesten 165.000 på videoene fra selskapet.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Kastet venner til flammene
Burgergiganten, Burger King, har virkelig gjort seg bemerket på mange arenaer. Først startet de siden whoppervirgins.com som viste film av mennesker som aldri hadde sett eller spist hamburger før.

Så fortsatte det med kampanjen som lot deg ofre ti Facebook-venner mot en gratis hamburger. Tjenesten ble kjempepopulær. Over 20.000 brukere ofret over 200.000 venner til dataflammene i applikasjonen som kun ble lansert i USA.

(Saken fortsetter under filmen.)

HTML EMBED

Tjenesten ble etter kort tid stengt av Facebook selv. Kanskje ikke alle synes det var greit å kvitte seg med en haug med venner på kort tid.

Les mer: Ofrer venner for en burger og Facebook stopper Burger King

Tjenesten ble også hacket.

Kaffeprodusent spør om råd
Det er ikke bare eksisterende sosiale nettverk som kan tas i bruk for å skape buzz på nettet. Noen selskaper lager sitt eget sosiale nettverk. Det var det Starbucks gjorde med sin side «My Starbucks Idea» - «Min Starbucks idé».

Denne siden gir brukeren mulighet til komme med forslag til kjeden som igjen blir stemt opp av brukerne på siden. De mest populære blir uthevet og gjennomgått av selskapet. Og mens selskapet jobber med forslaget kan utviklingen følges i en egen blogg.

Denne kampanjen førte til at selskapet styrket posisjon på å gjøre kaffen personlig, mener Samir Balwani.

Selskapet er også en av de amerikanske selskapene som med stort hell har tatt i bruk mikrobloggingstjenesten Twitter.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Faksimile

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag