*Nettavisen* Økonomi.

Vizeum starter nordisk trend-lab

Paal Fure skal lede Vizeums nye nordiske trendprosjekt i tillegg til sjefsjobben i Norge.

10.01.08 12:28

– Det finnes gode miljøer inne trendanalyse i Norge og Norden for øvrig, men ingen som er spesialister på medietrender. Markedet etterspør strategisk medieinnsikt og dette er noe vi har gode forutsetninger for å være ledende på, sier Fure til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Ikke eget selskap
Den nye trendlaben skal ikke være et eget selskap, men skal bestå av en arbeidsgruppe av analyse- og innsiktsmedarbeidere i Vizeums seks nordiske byråer.

- Jeg skal lede samarbeidet. Vi er i ferd med å legge siste hånd på den første årsrapporten i disse dager. Det som er tanken er at vi skal utgi en årlig rapport hvor vi ser på medietrender i det kommende året, samt for noen år lengre frem i tid. Vi skal også lage mindre rapporter med direkte kunderelaterte prognoser, sier Fure.

Han skal fortsatt lede byrået i Oslo i tillegg til trendarbeidet.

Behov i markedet
Fure sier de har fått svært gode tilbakemeldinger fra de kundene de har presentert tilbudet for.

- Vi mener det er behov for en trendlab som ser spesifikt på medietrender. Det er også tydelig at utviklingen i mediene legger premisser som ikke bare er interessante for reklame- og markedsføringsmiljøene, men også ledelse og salg. Vi arbeider med oppgaver som mediebyråene knapt var inne på for noen år siden, og har definitivt funnet veien også inn i styrerommene, sier Fure.

Norden langt fremme
Vizeum lager allerede en rekke trendrapporter i andre land, men Fure, som var med på å starte Bengal Consulting som senere gikk inn i Opinion, mener det nordiske markedet på mange områder er så langt fremme at det var på sin plass med en egen rapport.

- Norden er med på å lede utviklingen innen flere områder og vi mener det er på sin plass med en egen rapport som beskriver den medievirkeligheten vi ser i tiden fremover. Men minst like viktig som trendlaben i seg selv er at vi har rådgivere som makter å omsette rapportene til handling for våre kunder. Det er vi sikre på at vi har, sier Fure.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.