*Nettavisen* Økonomi.

Putter bompenger i kommunekassen

Foto: Kristiansand Kommune/NTB Scanpix

- Jeg kan ikke se at det spiller noen rolle.

Kristiansand kommune har hentet ut millionutbytter på drift av bomstasjoner på blant annet E39 og E18. Pengene fra Agder Bomdrift går til helt andre ting enn å bygge vei.

- Pengene går inn i bykassen, sier Terje Fjellvang, økonomidirektør i Kristiansand kommune, til Nettavisen.

LES MER: Bompengeselskap delte ut over 11 mill. i utbytte

- Er det riktig av en kommune å tjene penger på midler som skal gå til utbygging og drift av veinettet?

- Jeg ser ikke noe galt i å tjene penger dersom man driver et selskap. Dette er en helt ordinær virksomhet. Det at det er et kommunalt selskap er mer en tilfeldighet, fortsetter han.

- En misforståelse

- Hva tror du bilistene tenker om at kommunen tar ut slike utbytter?

- Det der er en misforståelse. Hva er Agder Bomdrift? Jo, det er et helt ordinært driftsselskap. Pengene som bomselskapene tar imot går til veiformål, men så har de satt driften av bomstasjonene ut på konkurranse. Kommunen har konkurrert om driften på lik linje med alle andre private bedrifter. Det vi driver med er egentlig bare en driftskostnad, sier han.

En lukrativ driftskostnad.

Siden oppstarten i 2001 har nesten 11,5 millioner kroner gått rett til Kristiansands kommunes kommunekasse. Til sammenligning har Bro- og Tunnelselskapet i Bergen og Vegamot i Trondheim, de to største konkurrentene, tatt ut minimale utbytter. I 2010 hadde Vegamot et overskudd på 12,2 millioner kroner, men pengene ble i selskapet.

Har du nyhetstips? Tips Nettavisen!

- Du kan kanskje stille spørsmålet til bomselskapene. Driver de rimelig nok? Det er jo der spørsmålet må stilles. Vi er bare et selskap som til nå har levert noen tjenester, men som ikke eksisterer lenger, sier Terje Fjellvang, økonomidirektør i Kristiansand kommune.

- Hva tenker du om at en kommunal aktør tar ut slike utbytter?

- Jeg kan ikke se at det spiller noen rolle. Om det hadde vært et privat selskap eller et kommunalt tror jeg er likegyldig for forbrukerne. Poenget er vel det at de som drifter det har levert lavest pris, sier Fjellvang.

- Har tatt ut det vi kan

Selv om bomdriften har vært svært lønnsom, har kommunen altså valgt å selge Agder Bomdrift.

- I dette markedet er det to veldig store aktører. Det er Bro- og Tunnelselskapet i Bergen og Vegamot, og vi ville ha slitt med å konkurrere med de i markedet, derfor har vi tatt ut det vi kan og solgt selskapet.

- Når bompengeselskapene tar over driften selv vil et eventuelt utbytte kunne gå til vei?

- Ja, det er helt riktig, sier økonomidirektør Fjellvang.

Hva synes du om saken? Si din mening i kommentarfeltet under!

Har du nyhetstips? Tips Nettavisen!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag