NA24.no

Radio Norge tar igjen P4

Morgenshow på Radio Norge
Morgenshow på Radio Norge (SBS Radio)
Avstanden mellom P4 og Radio Norge fortsetter å krympe.

Radio Norge fortsetter den sterke veksten i radiomarkedet. I tredje kvartal 2011 satte kanalen nye lytterrekorder – med 806 000 daglige lyttere og en andel av radiolyttingen i Norge på 12,1 prosent.

Liten avstand
Avstanden mellom P4 og Radio Norge fortsetter å krympe. Mens P4 oppnådde et snitt antall daglige lyttere på 1 116 000 og en andel av lyttingen i Norge på 21,2 prosent, klarte Radio Norge for første gang på kvartalsnivå å se 12-tallet i lytterandeler samt passere 800 000 lyttere på dagsnivå, i følge tall fra TNS Gallup.

- For oss er dette en fantastisk opptur – som bare fortsetter og fortsetter. Vi gjorde en meget sterk avslutning av det forrige året. Men tredje kvartal 2011 er nok en opptur. Ja, vi er fornøyde med utviklingen, sier kanalsjef Kristoffer Vangen.

P4 taper andeler
I kvartal 2 i år oppnådde P4 en lytterandel totalt i Norge på 21,8 prosent mot Radio Norges 11.5 prosent. P4 taper andeler mens Radio Norge vinner, viser utviklingen fra 2. til 3. kvartal inneværende år.

- Det er mange forklaringsfaktorer bak den oppgangen som vi er vitne til. Vi styrker oss på alle fronter, både hverdager og helger, til alle døgnets tider. Også ser vi ikke minst at vi har lyktes stort i beste lyttertid på morgenen, sier Vangen.

I kvartal nummer 3 i 2010 oppnådde P4 en lytterandel på 20,6 prosent her til lands. Antall daglige lyttere landet på 1 127 000 for P4. Tilsvarende for Radio Norge var en lytterandel på 9,6 prosent og 712 000 daglige lyttere, i følge TNS Gallup.

Og i kvartal 3 2009 var P4 oppe på en lytterandel på 22,5 prosent med 1 176 000 daglige lyttere. Radio Norge var den gang nede i en lytterandel på 9,0 prosent og 663 000 daglige lyttere.

To store radiokanaler
- De siste årene kan Radio Norge dokumentere en sterk vekst – og det er ingen tvil om at Norge i dag har to store kommersielle radiokanaler. Samtidig ser vi at 2011 er et godt år for kommersiell radio. Kommersiell radio vinner andeler, mens NRK radio totalt sett har tapt andeler fra 2010 til 2011. Men da må vi i ærlighetens navn også si at NRK hadde et meget sterkt 2010 hvor de økte sine lytterandeler både i P1, P2 og P3. Konkurransen er tøff, sier Vangen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere