Rådyrt å parkere kort

Foto: Jørgen Berge (Mediehuset Nettavisen)

Parkeringsselskap håver inn avgifter.

05.03.12 11:10

Nettavisen har de siste ukene avslørt flere kritikkverdige forhold hos EasyPark, som er Nordens største leverandør av betalingstjenester for parkering. De har blant annet blitt tatt for å ha manipulert parkeringstider, for å hindre at kundene deres får parkeringsbøter.

På kundelisten har de 200 kommuner og private parkeringsselskap.

Har du et tips i saken? Ta kontakt med Nettavisens journalist Jørgen Berge på e-post, eller ring 916 23060.

72 prosent var avgift
Men det som berører folk flest, er likevel hva man må betale for selve parkeringen. Nettavisen har derfor testet ut hvor mye det koster å parkere ved hjelp av EasyParks betalingstjeneste, der du enkelt starter og stopper parkeringen ved hjelp av mobiltelefonen.

Vi registrerte oss som kunde, og parkerte på fem forskjellige parkeringsplasser i byene der flest parkerer, i Oslo, Bergen og Trondheim - i 15 minutter på alle stedene.

Testen viser at det i tillegg til parkeringsprisen, blir trukket skyhøye avgifter, såkalte transaksjonsavgifter. På det dyreste stedet ble Nettavisen trukket en avgift som utgjorde hele 72 prosent av prisen.

Nettavisens parkeringsavsløringer:

EasyPark har blitt tatt for å ha manipulert parkeringstider, for å hindre at kundene deres får parkeringsbøter. En tidligere ansatt har også fortalt at de ansatte parkerte gratis på parkeringsplassene til Oslo kommune og de andre store parkeringsselskapene, uten at de visste om det.

I tillegg har vi avslørt en sikkerhetsbrist i EasyParks datasystem, at man ved hjelp av en åpen datalenke enkelt fikk oversikt over alle parkeringene i Norden.

EasyPark har har beklaget det som har skjedd.

Her er alle sakene:

Datalenke avslører hvor du parkerer
EasyPark innrømmer mer juks
- Ingen liker å bli lurt
- Vi parkerte gratis i årevis
Parkeringsselskap tatt for falsk dokumentasjon
Parkeringsselskap manipulerte parkeringstider

Transaksjonsavgiften er bare et annet ord for de pengene som EasyPark selv krever for tjenesten. Med andre ord så tok de i vårt tilfelle 72 prosent av summen, og nesten tre ganger så mye som kommunen fikk betalt for parkeringen.

Avgiften kommer i tillegg til en fast månedspris som kundene må betale, og en etableringsavgift på 100 kroner for privatkunder.

29 kroner i måneden
På EasyParks nettsider står det at det for privatkunder blir trukket en transaksjonsavgift per parkering på fra 3 kroner, og at snittet er 6 kroner.

Da vi registrerte oss som kunde, fikk vi valget mellom tre ulike «pakker», og valgte den billigste til 29 kroner i måneden. Kundeservice opplyste, da vi spurte, at transaksjonsavgiften for denne pakken i gjennomsnitt lå på 7 kroner - og opp til 20 prosent.

Etter å ha parkert, ba vi om å få tilsendt en kvittering med oversikt over alle parkeringene.

Vi sjekket så hva det kostet å parkere der vi hadde stått, og fant på den måten ut hvor høy transaksjonsavgiften var.

Foto: EasyPark

Fra 10 til 18 kroner
I Trondheim parkerte vi på ett sted, og kontakte deretter Trondheim parkering, som er et kommunalt eid selskap. De opplyste at det kostet 24 kroner i timen å parkere på stedet. Vi ble videre fortalt at vi kunne dele summen på fire for å finne ut hva det kostet å parkere i 15 minutter, slik vi hadde gjort.

Det kostet dermed 6 kroner å parkere, og siden vi ble trukket 16 kroner for parkeringen, var transaksjonsavgiften på 10 kroner - altså en avgift på 62,5 prosent av prisen.

I Oslo parkerte vi på to kommunale parkeringsplasser, og Bymiljøetaten, som drifter parkeringsplassene, fortalte at det kostet 14 kroner å parkere i en halv time. Også der fikk vi opplyst at vi kunne dele summen på to for å finne prisen for et kvarter.

Det kostet dermed 7 kroner å parkere på de to stedene, og siden vi ble trukket henholdsvis 25 og 24 kroner, var transaksjonsavgiften på 18 og 17 kroner - altså avgifter på 72 og 68 prosent av prisen.

I Bergen parkerte vi på to kommunale plasser, og fikk hos Samferdselsetaten i Bergen kommune opplyst at det kostet henholdsvis 30 og 40 kroner per time å parkere der. Også der kunne vi dele summen på fire for å finne prisen for 15 minutter.

Det kostet dermed 7,5 og 10 kroner å parkere på de to stedene, og siden vi ble trukket 21 og 24 kroner, var transaksjonsavgiften på henholdsvis 11 og 15 kroner - altså avgifter på 52,4 og 62,5 prosent av prisen.

Se hele listen over det vi betalte, og avgiftene vi ble trukket, i tabellen til høyre i saken.

Sted

Det vi betalte

Parkeringspris (15 min.)

Transaksjons- avgift

Trondheim

16,-

6.-

10,-

Oslo 1

25,-

7,-

18,-

Oslo 2

24,-

7,-

17,-

Bergen 1

21,-

7,5,-

11,-

Bergen 2

24,-

10,-

15,-

- Fremstår som villedende
Forbrukerombudet mener EasyParks prisinformasjon kan være villedende.

- Uten at Forbrukerombudet har foretatt en konkret vurdering av saken fremstår dette som villedende, sier jurist Simen Kleveland i Forbrukerombudet til Nettavisen.

- På hjemmesiden står det at det er en transaksjonsavgift på fra 3 kroner, og at gjennomsnittet på landsbasis er 6 kroner. Det vi har fått høre er at transaksjonsavgiften fort ligger på et helt annet beløp, gjerne 12-14 kroner. I Oslo vil for eksempel dette beløpet være mye høyere, sier Kleveland.

- Hva tenker du om at Nettavisens parkeringer viste at det ble trukket en transaksjonsavgift på opp til hele 72 prosent av prisen?

- Hvis Nettavisen har sjekket at avgiften i de tre største byene er 3-4 ganger så høyt, er det villedende å fokusere på en fastpris på 3 kroner, sier han.

Han mener informasjonen er villedende dersom det stemmer at det tas 3 kroner i avgift i de minste byene, og man i de største byene, der majoriteten av kundene holder til, tar opp mot 15 kroner.

- For at forventningene ikke skal bli feil, bør man ta hensyn til hvor folk flest betaler, sier han.

Foto: Jørgen Berge

- Burde stått til-pris
Kleveland mener selskapet bør informere bedre om avgiftene de tar.

- Det burde gjerne også stått en til-pris, og at prisen baseres på hvilken by og hvilket område man parkerer i. Det finner jeg lite informasjon om, sier han.

Forbrukerombudet etterlyser også mer informasjon om trasaksjonsavgiften på parkeringsautomatene.

- Slik jeg har skjønt dette systemet, så trenger man en kode man må hente på de enkelte parkeringsautomatene når man skal betale. I tilknytning til koden bør transaksjonsavgiften for det aktuell området også gis, sier Kleveland.

Etter at Nettavisen begynte å jobbe med parkeringsavsløringene, har EasyPark lagt ut en detaljert liste over hva transaksjonsavgiftene er på alle parkeringsplassene der man kan bruke deres tjenester.

Se hele listen her (ekstern lenke)

- Misvisende bilde
EasyParks direktør, Christian Sæterhaug, mener imidlertid at fremstillingen er misvisende.

- Hvorfor er transaksjonsavgiftene så høye?

- Easypark mener Nettavisens test av parkeringstjenestene gir et misvisende bilde. Grunnen til dette er at gjennomsnittlig parkeringstid for våre kunder er på nærmere 3,5 time. I testen Nettavisen har gjennomført er alle parkeringstidene på 15 minutter. Det betyr at transaksjonskostnadene per parkering blir prosentvis høye, og dermed gir Nettavisens eksempel et feilaktig bilde, sier Sæterhaug til Nettavisen.

Sæterhaug påpeker samtidig:

- Vi ønsker å presisere at kundene gjennom EasyPark kun betaler for tiden man står parkert. Det betyr at for mange kunder blir kostnaden betydelig lavere fordi kundene ikke overbetaler en lengre periode for å være på den sikre side, sier han.

- Kjøper tilleggstjeneste
- Hva går transaksjonsavgiften til?

- Når en kunde betaler for parkering ved hjelp av mobilen, så kjøper kunden en tilleggstjeneste av Easypark utover selve parkeringen. Tjenesten innebærer en mulighet til å forlenge og stoppe betalingen når det passer kunden slik at kunden kun betaler for tiden kunden står parkert. Det er svært vanlig å overbetale for å sikre at man ikke får bot, sier Sæterhaug.

Han sier tilleggstjenestene har en stor verdi for kundene utover selve parkeringen.

- Forlengning av parkering er spesielt nyttig for kunder som sitter i møter, eller håndverkere som ikke er ferdige med jobben de holder på med. Det er også tids- og kostnadsbesparende fordi brukerne slipper administrasjonen med papirkvitteringer fra automatene siden de kan få en samlefaktura i slutten av måneden, sier han.

Sæterhaug ønsker ikke å svare på hvor mye de tjener på transaksjonsavgiftene.

- Ønsker dialog med ombudet
- Men Forbrukerombudet mener prisinformasjonen deres kan være villedende? Er du enig i det?

- EasyPark tar seriøst at Forbrukerombudet ikke synes prisinformasjonen er god nok, og vi ønsker å gå i dialog med Forbrukerombudet om hvordan prismodellen kan komme bedre fram, sier Sæterhaug.

I tilegg til å være fast kunde hos EasyPark, kan du betale parkeringen ved å sende en sms til et bestemt nummer, også en tjeneste som er levert av EasyPark. Da betales parkeringen via mobilregningen, og kundenes mobiloperatør tar en ekstra avgift på 12,5 prosent, ifølge EasyPark.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.