NA24.no

Raser mot DNBs juksehets

Foto: Kallestad, Gorm (Scanpix)
Sist oppdatert:
Nekter for at titusenvis av forsikringskunder blir lurt.

Forsikringsgigantene If, Gjensidige og Tryg slår tilbake mot DNBs utsagn om mange kunder betaler svindyrt for å sponse andre.

Onsdag publiserte NA24 saken Slik blir du rundlurt. I artikkelen røper direktør i DNB Skadeforsikring Lars-Petter Hagen at de etablerte forsikringsselskapene benytter en to-prismodell basert på kundenes betalingsvilje. Modellen innebærer at noen kundegrupper betaler svindyrt, mens andre betaler råbillig.

De kundene som gidder å foreta en sjekk av priser og så bytte forsikringsselskap, opplever ofte at det gamle selskapet kommer i ettertid med et bedre tilbud - ofte opp til 30 prosent ifølge Hagen.

Utgangspunktet for saken var NA24-leser Truls Brynildsen som Sparte fem tusen kroner på fem minutter ved å bytte fra If til DNB.

Slår tilbake
Nå slår If, Gjensidige og Tryg tilbake. Samtlige har kontaktet NA24 for å korrigere Hagens beskrivelse av prispolitikken.

- Tryg Forsikring er ikke et av de forsikringsselskapene som opererer med en såkalt to-prismodell, verken i forhold til å prise opp forsikringspremien etter første år, eller i forhold til å gi lavere pris på forsikringen når en kunde truer med å skifte selskap, sier kommunikasjonsrådgiver Arne Einar Brun.

Føler du deg lurt av et forsikringsselskap? Fortell din historie til oss!

Tryg mener det er uredelig mot trofaste kunder å gi fordeler til kunder som ønsker å skifte selskap.

- Det man imidlertid kan erfare er at man får én pris på Finansportalen hos Tryg, og en langt billigere pris når man henvender seg direkte til oss. Grunnen er at vi har gode samlerabatter, som et flertall av kundene våre har, som ikke fanges opp på Finansportalen. Inntil det kommer et system som fanger opp samlerabatter på Finansportalen, vil vi oppfordre folk til å ta kontakt med oss direkte for å få riktig pris, sier Brun.

Avviser toprissystem
Informasjonsdirektør Jack Frostad i If forteller at selskapet er svært konkurransedyktig i forhold til DnB Skadeforsikring.

- Uten å ha hatt mulighet til å sammenligne den forsikringsavtalen Brynhildsen hadde i If med det han har fått i DnB, er det vanskelig å kunne kommentere realitetene eller vite sikkert om man sammenligner like avtaler og produkter. I de undersøkelser som vi selv har gjort og som medier også har gjennomført, ser vi at Ifs priser jevnt over er godt konkurransedyktige med andre selskap – også med DnBs priser, sier Frostad som i likhet med Brun avviser at selskapet driver med et toprissystem der noen kunder systematisk betaler svindyrt for å sponse andre.

Han innrømmer at If noen ganger foretar grep for å holde på kunder som truer med å bytte selskap.

- I likhet med DNB og andre selskap vil naturligvis If prøve å bevare sine eksisterende kunder best mulig. I dette ligger at vi gjerne foretar grundige gjennomganger av den enkelte kundes forsikringsforhold, og at vi i slike sammenhenger kan finne nye løsninger som gjør at kundene kan få lavere premie, sier Frostad.

Redningsrabatt helt normalt
Såkalt redningsabatt er heller ikke noe ukjent fenomen hos Gjensidige.

- Dette er helt naturlig, når vi er i ferd med å miste en god kunde vurderer vi om det finnes muligheter for å beholde denne kunden. Våre kunderådgivere skal, når vi er i ferd med å miste en kunde, gjennomgå hele kundeforholdet, opplyser informasjonssjef Bjarne Aani Rysstad overfor NA24.

Han fremhever at Gjensidiges kundebase på nesten én millioner kunder gir selskapet en bred erfaringsbase når det gjelder å prise risiko riktig.

- Når vi er i ferd med å miste en kunde er det dermed også naturlig for oss å se om konkurrenten, med en annen pris, har vurdert risikoen i det aktuelle kundeforholdet helt annerledes enn oss, eller om det er andre dekninger eller høyere egenandeler som ligger til grunn, sier Rysstad.

Epler og pærer
Han understreker at man ikke må sammenligne epler og pærer.

- Et viktig spørsmål er om kunden med en lavere pris, har fått en dårligere forsikringsavtale - noe kanskje kunden selv ikke ønsker eller er klar over. Vi opplever ofte at kunden velger å bli hos oss fordi de ser at en lavere pris har gitt en dårligere forsikringsavtale og dermed redusert trygghet. Det kan for eksempel være at de har gått fra kasko til delkasko på bilen. Forsikring handler om mer enn pris, sier Rysstad.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere