*Nettavisen* Økonomi.

Raser mot halvnakne damer

Et klassisk eksempel på reklame som krenker kvinner, mener etikkråd.

Unilevers reklame for varemerket Axe er felt for kjønnsdiskriminering, melder svenske Resumé.

NA24 - din næringslivsavis

Det er bildene av lettklede damer i den pågående internett-reklamekampanjen for deodoranten flere har reagert på, mente var mannssjåvinistiske og anmeldte til «Näringslivets Etiska råd mot kjønsdiskriminerande reklam» (ERK).

Etikkrådet gir dem nå rett.

– Det er et klassisk eksempel på reklame som krenker kvinner, sier Jan Fager ved ERK til Resume.se.

Se videoklipp her!

ERK mener reklamen strider mot Det internasjonale handelskammerets grunnregler for reklame. Etter rådets syn brukes kvinnene i Axe-reklamen «som blikkfang av seksuell natur, uten tilstrekkelig sammenheng med det markedsførte produktet. Dette er krenkende mot kvinner i alminnelighet».

Unilever Sverige har blitt utbedt tilsvar i saken, men har ikke gitt lyd fra seg, skriver Resume.se.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.