Råsterkt fra Kjos

Foto: Fotograf:Johannessen, Sara (SCANPIX)

Flyselskapet har ingen problemer med å takle finanskrisen.

22.10.09 12:04

Bjørn Kjos og hans kvinner og menn fortsetter å levere rekordsterke tall.

NA24 - din næringslivsavis

Selskapet la torsdag frem et overskudd før skatt på 519,5 millioner kroner etter tredje kvartal. Dette er noe lavere enn i samme periode i fjor, da selskapet leverte et verskudd på 582 millioner kroner. Men, når fjorårets store sikringsgevinster på valuta holdes utenom er dette imidlertid en forbedring på 326 millioner.

Kraftig vekst
Selskapet hadde samtidig en kraftig vekst i inntektene. Omsetningen i tredje kvartal endte på 2,3 milliarder kroner, mot inntekter på 1,97 milliarder samme periode i fjor. Det er en vekst på 15 prosent. Driftsresultatet i perioden endte på 475,6 millioner kroner, mot 193,4 millioner kroner i samme periode året før.

Slår forventningene
Selskapet slår dermed analytikernes forventninger til tredje kvartal.

Konsensusestimatene viser at analytikerne hadde sett for seg et overskudd på 409 millioner kroner av en omsetning på 2.232 millioner kroner. Driftsresultatet var ventet å ende på 410 millioner kroner, viser en rapport fra Orion Securities.

- Resultatet var betydelig bedre enn ventet, og vi er veldig fornøyd med dette resultatet, sier analytiker Hans Erik Jacobsen i First Securities til NA24.

Les mer: -Norwegian vil vokse betydelig

Aksjen sendes opp 0,69 prosent til 145,50 kroner.

Les mer: Nedtur på Oslo Børs

Over 3 millioner passasjerer
I tredje kvartal fraktet selskapet 3 millioner passasjerer, det er nesten en halv million flere enn tilsvarende kvartal i fjor. Samtidig var fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, uendret på 82 prosent.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

- Vi leverer i dag svært gode resultater som en voksende aktør i en bransje i krise. Det gjør oss stolte, men også svært ydmyke, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

- For våre passasjerer er det ikke hvilken billettpris og hvilken service de fikk i går som teller, det er den de får i morgen. For oss er derfor dette resultatet en sterk motivasjon til å ytterligere å brette opp ermene og gjøre oss enda mer fortjent til kundenes tillit fremover, både i forhold til produktet vi tilbyr, rutene vi flyr og ikke minst i forhold til billettpriser. Vi har allerede bevist at det er mulig å tilby et stadig bedre produkt til en lavere kostnad. Det skal vi bli enda bedre på, sier Kjos.

Styrker flyflåten
Norwegian har i dag økt kjøpsordren hos Boeing med seks fly, til totalt 48 som skal leveres frem mot sommeren 2014.

De seks flyene som nå er bestilt vil bli levert høsten 2010 og våren 2011. I tillegg er det tegnet leasingkontrakter for totalt seks fly av samme type i løpet av det siste kvartalet.

Det innebærer at selskapet totalt planlegger en flåte bestående av 70 Boeing 737-800; 48 eide og 22 leasede. Per oktober 2009 har 16 av de 70 flyene blitt levert, 14 leasede og 2 eide. Et fly til blir levert før årsskiftet.

Norwegian skriver i rapporten at det blir det første flyselskapet i Europa med «Boeing Sky Interior» som kommer med alle leveranser fra slutten av 2010. Konseptet er basert på Boeing's «787 Dreamliner» og vil være en vesentlig forbedring for de reisende. Det nye interiøret gir ekstra bredde til kabinen samt større, dreibare bagasjehyller. I tillegg til å øke håndbagasjekapasiteten øker romfølelsen i kabinen og støynivået om bord reduseres vesentlig.

- Nye fly betyr bedre reiseopplevelse for passasjerene og færre forsinkelser som følge av teknisk vedlikehold. Samtidig innebærer nye fly at vi kan drive enda mer kostnadseffektivt enn i dag. Dette er en flyflåte for fremtiden, sier Bjørn Kjos.

Reduserer setekapasitet
Norwegian har også besluttet å redusere antall seter fra 189 til 186. De nye flyene har nye seter, der setelommen flyttes lenger opp. Sammen med smalere stolrygg utgjør disse tiltakene enda bedre beinplass, en vesentlig forbedring for passasjerene som gjør det mer behagelig å fly langt.

Selskapet venter å øke kapasiteten (ASK) med opp mot 30 prosent ved å erstatte dagens Boeing 737-300-maskiner med de nye modellene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.