NA24.no

Redd alle flagger ut

Sist oppdatert:
Grimstad-reder Atle Bergshaven er redd for at hele rederinæringen flagger ut. Nå setter han sin lit til den rødgrønne regjeringen.

(NA24 KRISTIANSAND):– Det finnes ikke et eneste styrerom i ett eneste rederi i hele Norge hvor ikke utflytting blir diskutert til enhver tid, sier Grimstad-reder Atle Bergshaven i Bergshav Management.

- Skal dere flagge ut?

- Vi har ingen konkrete utflyttingsplaner, men vi har tatt våre forhåndsregler for hva vi skal gjøre hvis det blir aktuelt, sier Bergshaven.

Rammevilkår er avgjørende
Fersk statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at veksten i rederinæringen skjer ved at norskeide skip i hovedsak registreres i utlandet. Konsekvensene av utflaggingen blir nå mer og mer merkbar.

- Den avgjørende faktoren for å bevare rederinæringen i Norge er stabile rammevilkår, fastslår Bergshaven.

LES OGSÅ: Fredriksen & Co. frakter mer

- Men utflaggigen er i full gang. Det er de rederiene som ikke kan vente på avklaringen som skal komme fra regjeringen og Stortinget, fortsetter Bergshaven.

- Hvordan stiller du deg til dagens rødgrønne regjering, er sjansen større for at dere flytter ut?

­ Nei, heller det motsatte. Hvis regjeringen følger opp intensjonene i Soria Moria-erklæringen, og ser bort fra rederiskattutvalgets anbefalinger, er sjansen større for at rederiene blir i Norge, mener Bergshaven.

Rederen er svært kritisk til rederiskattutvalget som Bergshaven mener trekker skattefordelene for rederiene alt for langt.

Bekymret
– Det mest ekstreme eksemplet er at utredningen mener at salg av tax free-varer ombord må regnes som subsidier av rederiene. Jeg tror de fleste ser at det er å dra det alt for lagt, påpeker Bergshaven.

Grimstad-rederen legger ikke skjul på at han er bekymret for rederienes fremtid i Norge, og Norge som sjøfartsnasjon.

­ Et eksempel er Det Norske Veritas der jeg er styreformann. Selskapet ser at veksten kommer andre steder enn i Norge, fortrinnsvis i Østen og i Europa, sier Bergshaven.

Rederen trekker frem to hovedpoenger som mest problematisk når det gjelder utflyttingen av rederiene i Norge. Det største problemet er at rederiene og dermed driftsselskapene flytter fra Norge. Dermed går man glipp av den kompetansen, og rekrutteringsbasen rederiene i dag utgjør.

Alle kan flagge ut
Det andre poenget er at Norge som flaggnasjon mister innflytelse i for eksempel IMO (Internasjonal Maritim Organisasjon) og andre internasjonale organisasjoner

­ Norges stemme blir stadig mindre verd. Vi mister kjøttvekta og dermed mulighetene til å fremme krav om bedre arbeids-, sikkerhet og miljøforhold, påpeker Bergshaven.

- Blir det rederier igjen i Norge?

– Uten like konkurranseforhold som våre nærmeste naboland og handelspartnere vil ikke rederinæringen klare seg. Tyskland, Danmark, Hellas og nå også England satser voldsomt på å bygge opp rederibransjen. I Norge hadde vi et forsprang og moderne regelverk tidlig på 1990-tallet. Forspranget er spist opp, og vi har tatt et skritt tilbake. Det eneste vi ber om er like konkurranseforhold som i våre naboland, sier Bergshaven.

Ikke subsidier
- Men hvorfor skal staten subsidiere dere?

­ Det er en forskjell på direkte subsidier som for eksempel bøndene får, og et lettere skattetrykk. Alternativet er null skatteinntekter hvis alle rederier flytter ut. Da er det vel bedre å få noen skatteinntekter? Spør Bergshaven retorisk.

Bergshaven fremhever at rent akademisk kan det se rart ut at rederiene har skattelette, og vedgår at dette ikke er særlig næringsnøytralt.

­ Men se på den kraftkrevende industrien som forlanger billig kraft, se på bøndene og subsidiene de får. Tollmurene. Vi er søren klype langt fra næringsnøytrale her i Norge, smeller en engasjert Bergshaven, og slår ut med armene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere