NA24.no

Reder rømmer Norge

Sist oppdatert:
Nekter å godta det norske skatteregimet.

Styret i Wilh. Wilhelmsen (WW) har i dag besluttet å ikke tre inn i den nye norske rederiskatteordningen for majoriteten av den skipseiende virksomheten.

NA24 - din næringslivsavis

- Usikkerhet
- Det ble for mye usikkerhet. Vi tror ikke den nye norske rederiskatteordningen vil være stabil over tid, sier finansdirektør Nils P. Dyvik til NA24.

Han legger til at selskapet nå går over til EUs skatteregime for rederier, som ligner mye på den nye norske skatteordningen. Likevel vurderer altså selskapet at EUs ordninger vil være mer stabile over tid.

- Ut i fra mitt ståsted er det ikke usikkerhet knyttet til noe spesielt politisk parti eller politiker, men det har vært endringer og flikking fra forskjellige regjeringer i det gamle systemet, sier Dyvik.

Som varslet
Wilh. Wilhelmsen skrev i årsrapporten for 2007 at de sannsynligvis vil avslå den nye skatteordningen for de fleste av sine tidligere tonnasjebeskattede aktiviteter, og at en endelig avgjørelse ville komme da konsernet innleverer selvangivelsen for 2007 i mai.

Det er dermed ikke hele Wilh. Wilhelmsens store flåte som nå flagger ut, men i hovedsak fremtidige skip.

- Det som er faktum er at vi har 16 skip som ikke skal inn i den nye ordningen. Det betyr ikke at de skal flagge ut, men vi kan ikke utelukke at det kan skje med noen av disse skipene i fremtiden. Denne utflaggingen vil dermed i hovedsak gjelde alle nye skip, sier kommunikasjonssjef i Wilh. Wilhelmsen Benedicte Gude til NA24.

Rederiet har kun hatt 17 skip i den tidligere rederiskattordningen, mens rederiet eier 30 skip og styrer over totalt 200 skip. I tillegg er rederiet med i Wallenius Wilhelmsen.

- Med innføringen av den nye rederiskatteordningen, som Stortinget vedtok i desember 2007, tvinges norske skipseiende selskaper ut av den gamle rederiskatteordningen. Dermed må rederiene velge om de vil tre inn i den nye, norske rederiskatteordningen. Beslutningen begrunnes med usikkerhet knyttet til forutsigbarhet og forventet levetid for den nye ordningen, skriver Wilh. Wilhelmsen i meldingen.

Heikki overrasket
Heikki Holmås, finanspolitisk talsmann for SV, sier til NA24 at han er overrasket over at et rederikonkurransesystem som har null skatt på overskudd ikke er tilstrekkelig for å holde Wilh. Wilhelmsen i landet.

- Det må jo bety at den klyngeeffekten, som Rederiforbundet og næringen selv har snakket om, ikke er nok, sier Holmås som peker på at argumentet om forutsigbarhet ikke er reelt.

- Fordi det han må gjøre nå er at de må betale alle skattekrav som ligger der med en gang. Og den eneste usikkerheten i rederiskattesystemet måtte ligge i skattekravet. De må nå innfries med en gang, sier Holmås. Argumentet med usikkerhet om hva regjeringen vil foreta seg videre holder ikke, mener Holmås, som peker på at dersom man i fremtiden ville vedta å innføre skatt på rederivirksomhet – så ville man få rikelig anledning til å flytte ut – uten å måtte ta et stort skattekrav med seg.

Ifølge årsrapporten fra rederikonsernet har det satt av 208 millioner dollar til utsatt skatt.

Malta
Wilhelmsen skriver at gruppen vil flytte skipseiende virksomhet til Malta, men det foreligger ingen planer om å flytte selskapets hovedkontor fra Lysaker utenfor Oslo.

Blant analytikerstanden var det ikke overraskende med endringen.

- Det her var egentlig ikke helt uventet. De har vært oppgitt over norske myndigheter ganske lenge, sier Henrik Width, analytiker i DnB Nor Markets, til NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere