NA24.no

Rederi avvikler etter 100 år


AVVIKLER: Skipsreder Morits Skaugen foran to skip som ble bygget for  hans rederi ved Zhong Hua shipyard i Shanghai i 2003. Nå blir selskapet avviklet.
AVVIKLER: Skipsreder Morits Skaugen foran to skip som ble bygget for  hans rederi ved Zhong Hua shipyard i Shanghai i 2003. Nå blir selskapet avviklet. Foto: Knut Falch (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
- Det er med aller største frustrasjon at jeg må meddele at vi ikke har lykkes i vår refinansiering av selskapet.

Rederiet I.M. Skaugen avvikler driften. Selskapet har 500 ansatte globalt. Onsdag ettermiddag kom meldingen til aksjonærene, etter en lang kamp for å unngå konkurs.

- Det er med aller største frustrasjon at jeg må meddele at vi ikke har lykkes i vår refinansiering av selskapet. Ansvaret er mitt alene, og jeg og min familie taper mest av oss alle, skriver skipsreder Morits Skaugen i et brev til aksjonærene, skriver han til aksjonærene.

I.M. Skaugen SE ble dannet i 1916 under navnet D/S-A/S Eikland av Isak Martinius Skaugen, som var farfar til Morits Skaugen. Det siste halvåret har selskapet jobbet med å refinansiere. I den forbindelse ble det tatt av børs tidligere i sommer. Da ble navnet også endret til IMSK SE (les mer på IMSK SE).

Jeg ber dere alle om unnskyldning

Mislyktes

- Det er med aller største frustrasjon at jeg må meddele at vi ikke har lykkes i vår refinansiering av selskapet. En refinansieringsplan som hadde som mål at alle som har lånt oss penger skulle få alle sine penger tilbake. Vi har hatt for mange motkrefter som ikke ville dette, og som ikke ville komme inn i dialog og derfor i et samarbeid. Det går derfor mot en forventet avvikling av IMSK selskapet og dets aktiviteter, står det i brevet.

Sier unnskyld

- Jeg og mine kollegaer i IMSK føler sterkt med alle andre som lider tap av dette - våre obligasjonseiere som har trodd på oss og støttet oss samt våre med-aksjonærer, og jeg ber dere alle om unnskyldning. Jeg beklager det virkelig. Det har ikke stått på å forsøke. Det har bare ikke lykkes.

De tradisjonsrike rederiet påløp seg enorm gjeld som en del av en mislykket satsing på å bli totalleverandør for transport av flytende naturgass.

Nettavisen i 2017: Børs: Rederi fortsetter vanvittig oppgang

I brevet til aksjonærene skriver Skaugen at problemene oppsto da en langvarig samarbeidspartner - Teekay - trakk seg og startet egen virksomhet i direkte konkurranse med Skaugens LNG-satsing. Teekay Shipping er et av verdens største rederi.

Kanskje det kan snu en dag har jeg jo håpet

- Teekay forsøkte i denne sammenheng med mange juridiske grep å få avviklet vår virksomhet i slutten av fjoråret og dette fortsatte gjennom hele dette året med sikte på å ta denne over. Det lykkes ikke denne gang, men de har nok ikke gitt opp håpet, står det i brevet.

- Ti år med nedgang!

I.M. Skaugen var en av Norges største rederier. På slutten av 80-tallet var det milliardverdier i rederiet. På starten av 90-tallet kom den første nedturen, før selskapet løftet seg igjen på begynnelsen av 2000-tallet. I 2008 startet nedgangen for I.M. Skaugen.

- Markedet for LPG/Petchem gasstransport nådde et høydepunkt i 2008 eller for 10 år siden og som var tidspunktet for den store finanskrisen, og inntjeningen har vært nedadgående siden dette tidspunkt. Ti år med  nedgang! Kanskje det kan snu en dag har jeg jo håpet, skriver Skaugen.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere