NA24.no

Regn ute - tv inne

Foto: Åserud, Lise
Vanligvis ser vi mindre på tv om sommeren. Men ikke i år.

Juni hadde mange dager med flott utevær - det fikk seingen til å falle, mens juli er en helt annen historie.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Seerne regnet
I juni falt TV-seingen år mot år med 15 prosent. I juli derimot økte seingen syv prosent. Ola og Kari tilbrakte 111 minutter foran tv-apparatet.

Lengst så vi på NRK1, 38 minutter brukte vi hver dag i juli til å følge med på statskanalen. Det er en økning på tre prosent sammenlignet med i fjor. Søsterkanal NRK2 var stabil med fire minutter.

- Essensen er at det viser at tv-seingen aldri vil komme i null minutter. Dette er kanskje et eksempel på at det laveste nivået har vært nådd i år, sier Kristian Tolonen i NRK Forskning.

TVNorge øker mest
Han viser til at lavnivået i fjor kom senere enn i år. Trolig er økningen for den totale seingen større enn det tallene viser.

- I fjor på denne tiden inneholdt de første dagene i juli finalene på fotball-VM. Hadde det ikke vært for dem hadde seingen vært lavere i fjor, mener Tolonen.

Størst økning opplevde TVNorge som gikk frem hele 17 prosent.

- Det er ikke overraskende at trenden snur, det har jo sammenheng med været. For vårt vedkommende er det en økning på 17 prosent. Dette lover bra for inngangen til høsten, sier programdirektør i TVNorge, Eivind Landsverk, til NA24 Propaganda.

Hver dag så vi i snitt 12 minutter på TVNorge. Det er to minutter mer enn vi brukte på kanalen i fjor.

Stabilt hos TV 2
Som NRK2 holder TV 2 seg stabil sammenlignet med fjoråret, på tross av at kanalen i år ikke har fotball-VM.

- Det må jo tyde på at alt det andre er blitt mer sett. Det viser seg jo at vi nok en gang har hatt gode tall på Tour de France, men kanskje mest av alt etter en våre hvor det har vært mye fokus på dalende tall at det har stabilisert seg og til og med økt på kveldstid, sier informasjonsmedarbeider i TV 2, Jørund Rasdal Unneland, til NA24 Propaganda.

Vær og vær
Utvilsomt har været vært en viktig faktor for at vi har sett mer på tv.

- Seingen gikk ned 10 prosent første halvår, og så snur det på dagen. Det er klart at det er interessant. Ikke minst på hvor avhengig været er også, sier TV- og radiodirektør Jarle Thalberg i mediebyrået Carat.

Thalberg er sikker på at også nisjekanalene har spilt inn. Andre kanaler økte i juli seingen med 32 prosent til 19 minutter.

- I fjor høst hadde vi den lange sommeren som gjorde at seerne var uten, og da ble det hevdet at været ikke spilte inn. Økningen kommer også fra andre steder enn de fem største kanalene, men fra de små nisjene. Det har med at vi har fått flere små norske kanaler, som TV 2 Nyhetskanalen, the Voice og ved at Discovery Channel er blitt norske.

Thalberg mener at seingen ikke minst har hjulpet de kommersielle kanalene med å oppfylle avtalene med reklamekjøperne.

- Det betyr i hvert fall at kanalene har kommet à jour, for de underlevert seere i våres. Noen av disse har kanalene sikkert fått levert om sommeren. De henter seg litt igjen og kan starte høsten på en bedre måte. Det viser at det ikke er så galt i tv-verden som det var tidligere i år da mediet ble hevdet dødt, konkluderer medierådgiveren.

TV3 går tilbake i samme periode med 17 prosent og endte på seks minutter seing i snitt hver dag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere