NA24.no

Reklame kan hindre salg

Sist oppdatert:
Jo mer reklame du ser, jo mindre vil du antagelig kjøpe, viser en eksamensoppgave fra Handelshøgskolen i Stockholm.

Jo mer reklame vi mates med, jo mer lar vi reklamen påvirke oss. Utfallet blir imidlertid ikke at vi kjøper mer, men at vi ser færre valgmuligheter og kjøper mindre.

Det viser en eksamensoppgave fra Handelshøgskolen i Stockholm, skriver svenske Näringsliv24.

– En kan tenke seg at når kundene kjenner til flere varemerker, burde de også kunne tenke seg å velge flere. Men det er nøyaktig det motsatte som skjer, sier en av fotfatterne av oppgaven, Fredrik Östgren, til nettsiden.

Undersøkelsen er basert på tall fra selskapet Nordisk Media Analys (NMA), som måler hvordan folk observerer reklame.

Fredrik Östgren og hans kollega har sammenliknet tall over hva bedrifter bruker på reklame, hvilke reklamer folk spontant sier de har sett og hvillke de spontant svarer at de kunne tenke seg å kjøpe.

Ifølge NMA stemmer 80-90 prosent av kjøpene overens med hva folk svarer at de kan tenke seg å kjøpe.

For å nå frem til kunden blir det dermed viktigere og viktigere for bedrifter å være konsekvente, tydlige og annerledes i sine reklamer, argumenterer forfatterne.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere