NA24.no

Reklamen som skyter fra hofta

Se noen av de mest kreative reklameløsningene som erstatter millioner investert på tv.

Det ryktes at det blir stadig vanskeligere å få oppmerksomheten til kundene, og svaret mange reklamebyråer gir til bekymrede kunder er «geriljamarkedsføring.» Markedsføring som ikke koster veldig mye å lage, men som skaper så mye oppmerksomhet at effekten blir mangedoblet i forhold til andre kampanjer.

Vi har sett på noen internasjonale eksempler på nettopp dette:

Carlsberg la ut 10-og 20-pundssedler for over 60 000 kroner i London med et avtagbart klistremerke hvor det stod: Carlsberg forsøpler ikke, men hvis de gjorde det ville det sannsynligvis vært den beste forsøplingen i verden. (Det internasjonale slagordet for Carlsberg er: Propably the best beer in the world).

I Kina skulle man lage en kampanje for å motvirke brystkreft. Denne musmatten ble delt ut på gata. Teksten sier: Hvis du masserer brystene ofte vil sjansen for å få brystkreft gå ned.

Greenpeace i Kina laget denne kampanjen for å få folk til å redusere bruken av dopapir. Rullene ble satt ut på offentlige toalett.

I butikker brukes det også kreative innsalg:

Denne reklamen for nye tenner skulle nok være relativt effektiv.

Det ryktes også at Nintendo betalte ganske mye for å spre denne lille videoen som sammenligner Playstation 3 og Nintendo Wii:

Se flere eksempler på geriljamarkedsføring her (eksternt forum)

Kilder: Adsoftheworld, adnerd, youtube, 6pins,

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere