*Nettavisen* Økonomi.

Reklametopp betaler for å redde Lyn

Foto: Johannessen, Sara (Scanpix)

- Ta med deg fire initiativløse kamerater, er rådet.

19.06.09 15:51

I fredagens utgave av Aftenposten har ivrige fotballfans fremmet Lyn som er i en annonse på forsiden.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

«Hvis du elsker Lyn og har tenkt deg på hytta i helgen - se side fem», står det hvitt på rødt i fete fonter.

Og inne avisen - over en helside - presenteres leseren for konsekvensene dersom ikke supporterne blir flinkere til å stille opp for klubben sin. Oppfordringen er signert «oss som elsker Lyn».

En av supporterne og medansvarlig for stuntet er daglig leder i reklamebyrået Kitchen, Haakon H. Dahl.

- Det er vel ikke meg personlig som er ansvarlig for annonsen. Dette ha ndler om at jeg er supporter på min hals. Og her hos oss har vi tradisjon for hjelpe til og bidra der vi kan, sier Haakon H. Dahl til NA24 Propaganda.

- Støtte fra Enga
Han forteller at det er flere av de ansatte som har engasjert seg i saken. Også dem som heier med Oslos andre fotballag - Vålerenga.

- De som holder med Vålerenga heier på oss som heier på Lyn. De vil jo fortsatt ha muligheten til å slå spøkelset (Vålerenga har ikke slått Lyn på 28 år red. anm.), ler Dahl.

Han sier at annonsen er et samarbeid mellom flere aktører.

- Vi har tryllet litt her og tryllet litt der, ler han videre.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

- Hvilken magi har dere brukt?

- Nei, det kan jeg ikke si, men vi er mer opptatt av at supporterne skal forstå alvoret i situasjonen. Det er lett å skape en holdningsendring, men langt verre å skape atferdsending, sier reklamebyråsjefen.

Han mener den største verdien en fotballklubb har er relasjonen til supporterne.

- Jo tettere relasjonen er jo «rikere» blir klubben - både med og uten gåseøyne, mener han.

(Saken fortsetter under bildet.)

Klikk på bildet for å forstørre.


Flere ulvehyl
- Det er ikke slik at folk har gått lei av fotballen - at det rett og slett har blitt for mye?

- Den generelle fotballdekningen er nok litt overeksponert. Det tror jeg selv de mest ihuga vil synes, sier han.

Men for reklamebyråsjefen er det tydeligvis ikke nok enda.

- Ikke bare dra alene på kamp på søndag. Ta med deg fire initiativløse kamerater, oppfordrer han.

Dahl sier ikke hvor mye kampanjen koster, men sier at de har fått god rabatt.

På lørdag kommer det et nytt ulvehyl fra supporterne i Aftenposten.

Her kan du se helsiden

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.