NA24.no

Reklamevekst for svenskene

Foto: Scanpix
Det svenske reklamemarkedet vokste med 1,3 prosent i fjor.

I løpet av det fjerde kvartalet var det imidlertid en nedgang på fire prosent, sammenlignet med samme periode året før.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det er ny statistikk fra Institutet för reklam- och mediestatistikk (IRM) som viser utviklingen i det svenske annonsemarkedet.

Ned for dagspresse
Vinnere blant annonsekanalene i Sverige var internett, tv og kino, samt mobil- og butikkmarkedsføring. For trykte medier pekte det nedover. Dagspresse gikk tilbake med drøyt tre prosent, og gratisaviser og gratismagasiner solgte reklame for henholdsvis 2,6 og 12,3 prosent mindre i 2008 enn året før.

Rekordår for tv
TV fikk et rekordår med en annonsevekst på 5,9 prosent og det ble omsatt tv-reklame for fem milliarder svenske kroner. Rett bak følger internett som hadde en vekst på 18,5 prosent. Det svenske nettmarkedet omsatte for 4,8 milliarder svenske kroner i fjor, ifølge IRMs statistikk.

I Norge viser mediebyråenes statistikk at det var en vekst i annonsevolumet formidlet gjennom mediebyråene på 6,5 prosent i 2008. I begynnelsen av mars presenterer IRM sin statistikk over utviklingen i det totale reklamemarkedet i Norge i 2008.

Her kan du se fordelingen mellom kanalene i det svenske annonsemarkedet:

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere