*Nettavisen* Økonomi.

Rekordomsetning for luksusklokker

POP: Rolex er av merkene Urmaker Bjerke gjør gode kroner på. Foto: Tommy H.S. Brakstad

Urmaker Bjerke tikker inn gulltall.

Eksklusive klokkene er blitt god butikk for Urmaker Bjerke. Aldri før kan urmakeren vise til en bedre omsetning.

Urmaker Bjerke ble etablert i 1923, og regnskapstallene for 2014 viser at selskapet hadde en omsetningen på 112 millioner kroner. En økning på over 30 prosent. I 2013 solgte selskapet klokker for nesten 86 millioner kroner.

Men det er likevel resultatet på bunnlinjen som teller. Virksomheten som drives igjennom egne forretninger i Oslo og Bergen, økte årsresultatet fra 960.000 kroner til nesten 5 millioner kroner. Men det kunne kanskje vært enda bedre.

– Inntektsøkningen skyldes generelt gode markedsforhold og helårseffekten av utvidelsen av butikken i Karl Johans gate. Også økningen i driftskostnader skyldes for en stor del helårseffekten av utvidelsene i Karl Johans gate, skriver selskapet i sin årsberetning.

Les også: Gir julegaver til over 100.000 kroner

Urmaker Bjerke er ikke like optimistisk når det gjelder 2015.

– Den internasjonale trenden med markedsvekst ventes ikke å vedvare. Det forventes fortsatt vekst i turistnæringen, men i Norge ventes en stabilisering av nivået. Den lave oljeprisen med tilhørende reduserte investeringer på norsk sokkel vil bidra til økt arbeidsledighet og lavere vekst i norsk økonomi, melder selskapet.

Selskapet vil fortsette oppgraderingen av butikkene i 2015, og butikken i Bergen planlegges flyttet.

Les også: Selger luksussmykker som aldri før

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.