NA24.no

Rema 1000 har gigantfest på Holmenkollen

Temaet for festen er 1000 coulors of Rema, noe som gjenspeiles i hvordan området er pyntet til fest.
Temaet for festen er 1000 coulors of Rema, noe som gjenspeiles i hvordan området er pyntet til fest. Foto: Nettavisen-tipser
Sist oppdatert:
8.500 er invitert til gigantfesten.

Ole Robert Reitan samler søndag 8.500 Rema 100-ansatte i Oslo. Rema-kulturen skal dyrkes.

Festen har fått navnet «1000 coulors of Rema» og er en fest for alle Rema 1000 ansatte som varer hele søndagen.

- Arrangementet er delt inn i to deler. På dagen er vi i Holmenkollen hvor det vil være en kultur- og matfestival, sier Mette Fossum Beyer, direktør for kommunikasjon i Rema 1000, til Nettavisen søndag.

Reitan-familien feirer at de i år passerte Coop og er blitt den nest største dagligvarekjeden i landet i 2013.

Les også «Det store intervjuet» med Ole Robert Reitan:- Du må ikke være rakettforsker for å drive matbutikk

Fult program
Rema 1000 har fylt opp programmet med artister, Dj’er og konserter hele dagen. Blant annet skal Kurt Nilsen, og Nico & Vinz opptre på Holmenkollen. Der vil også programlederen Stian Blipp være koferansier.

Flere artister skal opptre under søndagens gigantfest.

- Målet er jo at folk skal gå hjem med en skikkelig god følelse og føle at: «Herlighet så rått det er å jobbe i Rema og for en kveld, et minne for livet». Det er målet hver gang, sier Ole Robert Reitan om festen til Nettavisen. 

Han krysser fingrene for at festen faller i smak hos alle de 8.500 gjestene.

- Når du inviterer 8.500 og bruker masse tid og penger, og du bygger opp forventning og du skal sette pris på alle de folka som jobber og sliter hver dag for butikken, vil du helst treffe planken, sier Reitan. 

40 millioner kroner
Hvor mye det koster er ikke kjent, men anslag Finansavisen har gjort viser at festen vil koste over 40 millioner kroner. De har da regnet med resie, underholdning, overnatting og mat i prislappen.

Beyer vil ikke kommentere prislappen på festen, men mener det er verdt hver krone.

Hvem tar regningen for festen?

- Det er Rema 1000 og kjøpmennene som betaler for sin ansatte i et spleiselag. Kjøpmennene betaler en egenandel for sine ansatte, mens resten av regningen er det Rema 1000 som tar, sier Beyer.

Høy stemning
Beyer forteller at timer før festen begynner er stemningen høy. Allerede i 10-tiden begynte parkeringsplassene å fylle seg opp.

Prislappen på festen er ukjent, men det trolig snakk om titalls millioner kroner.

- Dette vil være en fantastisk opplevelse for alle oss som jobber i REMA 1000! Jeg står i Holmenkollen nå, og venter spent sammen med crewet på at alle sammen skal komme. Med fantastisk vær og et supert opplegg, blir dette et minne for livet, sier Beyer.

Det vil også være et kveldsarrangement som skjer på Telenor Arena.

- Da er det tre retters middag til hele 8.500 mennesker. Det vil også være underholdning av flere norske artister, Reitan familien skal selv opptre, noen taler og kåring av årets butikk, sier Beyer.

Tar med seg hundrevis til Vegas
Reitan tar også med seg mellom 800-900 personer til Las Vegas i september for å feire det samme som de gjør søndag, altså seg selv. 

Vegas og dette her koster jo flesk. Du føler ikke at det er et problem kulturmessig, ikke bare overfor de ansatte, men også kundene?

- Nei, jeg føler egentlig ikke det. Jeg tror at alle føler det er ok at man bruker tid og penger på å hylle sine ansatte. Vi har alltid hatt store party i Rema. Alt fra åtte personer på julebord på Lian Restaurant på 1970-tallet, har det vært god stemning, sier Reitan.

- Det handler om verdibasertledelse. Vi har alltid vært en gjeng som ønsker å ha det hyggelig sammen og som tror på noen ideer. Jeg skal vedde på at vi er den bedriften i Norge med færrest instrukser. Men vi bruker veldig mye tid på hvor vi vil, hvorfor vi vil dit og at vi slår rot i noen felles visjoner, drømmer og tanker, om hvordan vi skal jobbe. Så får folk ut og skape sin agenda på egenhånd.

- Men vi må ha en god grunnleggende idemessig felles plattform. Da er det viktig å forplante disse tankene og vi har disse riksmøtene en gang i året, kjøpmannsmøter regionalt fem til seks ganger i året, derfor har vi en Rema-skole som alle ansatte i Rema Norge er på i blant og derfor bruker jeg mye tid på å reise rundt for å snakke om det våre grunnleggende ideer i vårt konsept. Og da må vi gjøre det skikkelig.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere