*Nettavisen* Økonomi.

Rema 1000 taper mot Kiwi og Coop

Rema 1000s verdivekst i august var bare på 7,7 prosent, mens Coop Extra og Bunnpris begge økte med over 27 prosent ifølge DN. Her Rema 1000 i Christian Krohgs gate i Oslo. Foto: Stian Lysberg Solum (NTB scanpix)

Kiwi og Coop Extra kaprer markedsandeler ved å omprofilere Rimi-butikker.

11.09.15 08:08

Rema 1000s verdivekst i august var bare på 7,7 prosent, mens Coop Extra og Bunnpris begge økte med over 27 prosent. Kiwi la på seg med 12 prosent. Det skriver Dagens Næringsliv (DN) fredag.

Ifølge Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy har de tidligere Rimi-butikkene en gjennomsnittlig omsetningsvekst på 22 prosent.

- Kiwi er inne i et aktivt år medhardt priskjør, som startet i andre halvdel ifjor. I tillegg bygger vi om butikker for tilsammen en milliard på to år for å tilpasse oss morgendagens forbrukere, forteller Kiwi-sjef Bjørkøy.

Da Coop kjøpte Icas vel 550 norske butikker i mars i år, bestemte Konkurransetilsynet at konkurrentene i Norgesgruppen, som blant annet har kjedene Kiwi og Meny, og Bunnpris skulle få overta rundt 90 av disse butikkene. Også Rema har sikret seg 24 butikker fra Ica. Mange av Ica-kjedens beste utsalgssteder var Rimi-butikker.

Ifølge Remas kommunikasjonsrådgiver har dagligvarekjeden så langt åpnet fire butikker som er overtatt fra Ica-systemet, og planlegger å åpne ni til i år. Rema hevder overfor DN at de har den høyeste sammenlignbare, organiske veksten av matkjedene både i år og august, men vil ikke oppgi prosenttallene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.