Rema blir tredje aktør i markedet for hvitt kjøtt

Odd Reitan gründer av REMA 1000

Odd Reitan gründer av REMA 1000 Foto: Bendiksby, Terje (SCANPIX)

Dette er en konkurranse som kommer forbrukerne til gode, mener selskapet.

16.03.11 15:32

Rema 1000, gjennom Rema Industrier, kaster seg på i kampen om markedsandelene for hvitt kjøtt og har nå inngått avtale med Cardinal Foods om å kjøpe Norsk Kylling. Med denne avtalen øker konkurransen på hvitt kjøtt i det norske markedet, og REMA 1000 får gjennomført sin strategi om vertikal integrering og eierskap i hele verdikjeden.

- Dette skal sikre oss råvarer og gi høyere kvalitet på kyllingproduktene, til den aller laveste prisen. Vi vil ha lave administrasjonskostnader, korte beslutningsveier og lave markedsføringskostnader. På denne måten er vi også rustet til å møte en eventuell importkonkurranse, og sikrer fokuset på norske matvarer, skriver Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000, i en melding.

En tredje aktør
Cardinal Foods gir slipp på markedsandeler ved å slippe til en tredje aktør i markedet for hvitt kjøtt, men sitter fortsatt igjen som den nest største aktøren og beholder sitt eierskap og satser videre på sine fire gjenværende selskap; Vestfold Fugl, Jærkylling, Cardinal Foods Ski og Den Stolte Hane. Samtidig har Rema 1000 inngått en ny leveranseavtale med Cardinal Foods Ski knyttet til leveranse av egg.

- Dette er en historisk dag for vår del. Vi eier nå hele verdikjeden innenfor hvitt kjøtt gjennom Hugaas Rugeri, Norsk Kylling og Rema 1000 Norge, og gir nå reell konkurranse til samvirket i hele verdikjeden, skriver Reitan.

Han er klinkende klar på hvem som til syvende og sist blir mest fornøyd.

- Konkurranse som kommer forbruker til gode, skriver han.

Passerer tre milliarder
Det nye eierskapet i Norsk Kylling vil bestå av Rema Industrier (84 prosent) og Staur Private Equity (16 prosent). REMA Industrier vil med dette få hel- eller deleierskap i ti selskap innen import og produksjon, og passerer tre milliarder i driftsinntekter i 2011.

- REMA Industrier har vurdert en rekke muligheter innenfor hvitt kjøtt, og dette ble den løsningen som ville gi størst konkurransekraft for oss. Vi har et meget langt perspektiv med denne investeringen, hvor profesjonalitet, kvalitet, effektiv drift, innovasjon og råvaretilgang er viktige stikkord, sier Jaan Ivar Semlitch administrerende direktør for Rema Industrier.

Blir aktive eiere
Jaan Ivar Semlitsch blir også ny styreleder i Norsk Kylling, hvor Rema vil ha tre styrerepresentanter og Staur Private Equity en representant.

- Vi ser spennende muligheter i å utvikle bedriften videre til glede for forbrukere, våre kjøpmenn og de ansatte. Norsk Kylling har satt i gang arbeid på en rekke områder den siste tiden, som vi som eier kommer til å følge tett, sier Semlitsch.

Les flere saker på NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.