Gå til sidens hovedinnhold

- Remas salgstall stuper

Salgstallene til Rema 1000 gikk tilbake med 7,1 prosent i mars, ifølge VG. Nedgangen kommer parallelt med at kjedens omdømme har falt kraftig.

Ifølge avisen viser den nyeste bransjestatistikken fra analyseselskapet Nielsen at Rema 1000 har hatt nedgang i salget i årets tre første måneder.

I januar var nedgangen på 3,2 prosent, mens den var på 3,6 prosent i februar og 7,1 prosent i mars.

Nettavisen skrev i forrige måned at Rema 1000 hadde nedgang i omsetningen og taper terreng mot konkurrentene.

Rema 1000 taper mot konkurrentene i mars

Samtidig har konkurrentene Coop Extra og Kiwi hatt motsatt utvikling, med veksttall alle tre månedene. Slik Nettavisen tidligere har skrevet, var veksten til Coop Extra på hele 7,9 prosent i mars.

Les også

Historisk omdømmefall for Rema 1000

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 understreker at tallene er underlagt konfidensialitet for hele bransjen, men kommenterer likevel utviklingen generelt:

– Det er ingen nyhet at vi har hatt utfordringer knyttet til endringer i vårt sortiment i vinter. En litt mindre kjent årsak til tallene er at vi selger mer og mer av våre egne merkevarer som har lavere priser – og dermed vil salgstallet i kroner vises lavere, sier hun.

Fossum opplyser at tallene for påsken og starten på grillsesongen er positive.

- Katastrofetall for Rema 1000 - kundene svikter

Den årlige omdømmeundersøkelsen til kommunikasjonsbyrået Apeland viste i forrige måned at Remas omdømme har falt med 7,3 prosent siden i fjor.

Les også

Omdømmemåling: Rema faller - Coop og Kiwi med solid hopp

Sett denne videoen?

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken