NA24.no

ENMANNSSTREIK: Hovedpersonen i Norwegians første streik noensinne, kabinansatte René-Charles Gustavsen, sammen med Parats forhandlingssjef Turid Svendsen etter pressekonferanse i mai.
ENMANNSSTREIK: Hovedpersonen i Norwegians første streik noensinne, kabinansatte René-Charles Gustavsen, sammen med Parats forhandlingssjef Turid Svendsen etter pressekonferanse i mai. Foto: Stian Lysberg Solum (NTB scanpix)

René-Charles er Norges dyreste ansatte

Kostet bedriften 101 millioner kroner.

René-Charles Gustavsen frontet det som nok er norgeshistoriens minste streik, og som endte opp med å koste flyselskapet Norwegian 101 millioner kroner. Dette kom fram da Norwegian torsdag presenterte selskapets resultat for annet kvartal.

- Det å se seg valuert til en slik sum er vel nok en gang tegn på at her snakker vi kun i pengevalører. Dette gjør meg vel til Norges dyreste ansatt, noe som burde kvalifisere seg til book of records, sier Gustavsen til Nettavisen.

Han ble nøye plukket ut av Norwegian Kabinforening og Parat for å lede streiken. 

- Nei, helt alvorlig, de sier vi er dyre i drift, men det er helt feil. Vi er jo to parter som burde ha møttes på midten før det gikk så langt, sier Gustavsen.

Parat har tidligere uttalt at det var et strategisk valg å kun ta ut én mann i streik, og at Gustavsen var riktig mann til å forsvare streikerettighetene til de over 1200 kabinansatte som er organisert i foreningen.

- Legge bort kalkulatoren

Etter at partene kom til enighet vil Gustavsen nå fokusere på å se framover.

- Vi har jo «shaka hands», så nå må vi prøve å jobbe fremover og ha en god og åpen dialog. Det er det viktigste for medlemmene nå, sier Gustavsen.

Han understreker viktigheten av at folk skal forstå hva konflikten har dreid seg om.

- Vi ble akkurat kåret til Eurpoas beste lavprisselskap. Vi har overskudd av arbeids- og innsatsvilje, det er det ingen som skal ta fra de ansatte, de gjør en fantastisk jobb. Derfor må man også legge bort kalkulatoren og tenke på menneskelige verdier, sier Gustavsen.

Han legger til at det er vanskelig å ha tolv timers arbeidsdager, som gjerne betyr at de må stå oppp klokken halv 3 om natten for å gå på jobb, og å fly om natten. 

- Vi flyr mye, vi jobber hardt og vi er lavere lønna enn en industriarbeider, sier Gustavsen.

- Viste sitt sanne ansikt

Gustavsen forteller at han begynte å jobbe i Norwegian fordi selskapet gjorde noe godt for folket da de gjorde flyreiser tilgjengelig for flere, og det var noe han ville være en del av, men at Norwegian ødela relasjonen til folk.

- Det er ikke bare streiken som er årsaken til tapet på 101 millioner, det handler også om at Norwegian viste sitt sanne ansikt og folk tapte tillit til selskapet. Man skal ikke ta bort folkesjela i et selskap, sier Gustavsen.

Les også: Norwegian-streiken avblåst

Les også: Norwegian må kutte enda hardere


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere