NA24.no

Rikingenes Facebook

(Faksimile Diamond Lounge)
Sist oppdatert:
De superrike gidder ikke lenger å henge på samme sider som hvermansen.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Nettet så lenge ut til å være et stedet hvor status ikke betydde noe. Nå leter verdens eliter på nettet etter arenaer hvor de kan henge med likesinnede, skriver Forbes.

Facebook og LinedIn er for den gemene hop. De aller rikeste søker lukkede og eksklusive nettverk hvor de kan få være i fred.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Nettverk på et øyeblikk
Ifølge en undersøkelse fra januar utført av forskningsselskapet Luxury Institute deltar stadig flere av verdens rike forbrukerne i sosiale nettverk på internett. Av 805 spurte (hver med en årlig minsteinntekt på 150.000 dollar) i 2008, svarte 60 prosent at de deltar i sosiale nettverk, opp fra 27 prosent i 2007.

- Det har tatt en stund for velstående forbrukere å begynne å bruke nettverkssider. Men nå vil de ta i bruk fordelene ved sosiale nettverk, sier Milton Pedraza, administrerende direktør i LI til Forbes.

Lei Facebook
De rike deltar fra før av i flere av de ledende sosiale nettverkene, som MySpace, LinkedIn og Facebook. Men Pedraza mener den store mengden invitasjoner, «pokes» og lignende, samt stadige lekkasjer av personlige opplysninger, gjør at eksklusive nettsteder er mer forlokkende.

Den nye vinen er ultra-eksklusive sosiale nettverk, som har blomstret opp de siste årene. Eksempler er aSmallWorld, som ble lansert i 2004, og DiamondLounge og Squa.re, som kom på banen i år.

Noen nettverk har strenge regler for hvordan du kan bli medlem – du trenger en invitasjon, og må gjennomgå en sirlig søknadsprosess basert på informasjon om eksempelvis utdanning, stillingstittel og kontakter. Andre, som Squa.re og Quintessentially, krever kun en invitasjon fra en hvilken som helst eksisterende medlem.

«MySpace for millionærer»
ASmallWorld, det mest kjente og brukte eksklusive nettverket, ble lansert I mars 2004. Gründeren var Erik Wachtmeister, tidligere ansatt hos Lehman Brothers og sønn av en svensk diplomat.

ASmallWorld har I dag 320.000 medlemmer globalt (Facebook har 40 millioner). 65 prosent av disse er i Storbritannia, Italia, Tyskland og Frankrike, 20 prosent i USA, og resten er spredd utover Midtøsten og Asia.

Wachtmeisters prosjekt har blitt kalt «MySpace for millionærer» av storavisen the Wall Street Journal.

Andre aktører har også kastet seg på bølgen. Men det har vist seg å være vanskelig å finne balansepunktet mellom det å holde på et eksklusivt preg, og det å tjene penger.

DiamondLounge.com har vaklet mellom å ta medlemsavgift og å være gratis, og har skiftet fokus fra næringslivsnettverk og sosialt nettsted til dating og moro. Eieren, Arya Marafie, sier det er essensielt at nettstedet får en rolig og kontrollert vekst i oppstarten.

Neste måned lanserer Luxury Institute sin nettverkstjeneste for de velstående. For en årlig kontingent på 250 dollar vil LuxuryRatings.com tilby tilgang til medlemmers vurderinger av flere ulike typer servicetilbydere, fra finansielle rådgivere til kunsthandlere og yachtmeklere. Kontingenten gjør at selskapet bak nettsiden ikke har behov for annonser, noe Pedraza mener ville utgjøre en interessekonflikt.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere