RiksTV vinner båtfolket

Foto: Vikene, Solveig (SCANPIX)

6 av 10 Nordmenn har RiksTV i båten.

62 prosent av alle nordmenn som har tv i båten har valgt et abonnement fra RiksTV.

- Nå har vi lagt oss i teten også her, sier administrerende direktør Christian Birkeland i RiksTV i meldingen.

Fra før av er det kjent at RiksTV har tatt førsteplassen når det gjelder distribusjon av tv -signaler på norske hytter. Men nå er RiksTV blitt vel så bra på vann – som på land.

Les også: Ny toppsjef i RiksTV

RiksTV har helt siden tv-distributøren ble lansert 1. september 2007 jobbet hardt med å bli en vinner i fritidsmarkedene.

I en markedsundersøkelse gjennomført av mediebyrået PHD i uke 18 og 19 svarer 62 prosent av de som har tv i båten at de har abonnement fra RiksTV. 38 prosent svarer ”annen leverandør”. Disse bruker også det digitale bakkenettet, men ser kun på NRKs.

Undersøkelsen er gjennomført med et landsrepresentativt utvalg i alderskategorien 18 år og eldre, og det ble gjennomført 1007 intervjuer.

- Vi har et produkt som har mange fordeler med hensyn til det å ha TV i båt. Både parabol og kabel blir litt vel komplisert når det handler om fritidsbåter. Så vi har så absolutt noen fordeler ute på vannet, sier Birkeland.

Liker seg på sjøen
Sjefen i RiksTV er selv en ivrig seiler gjennom mange år – og er fornøyd med at stadig flere velger å gjøre som ham.

- Ja, dette er gledelige resultater. Undersøkelsen ble foretatt før båtsesongen tok til for fullt. Vi håper og tror på at den gode veksttakten fortsetter, sier Birkeland.

RiksTV hadde en sterk vekst i 2010 og leverte i 2010 sin første positive bunnlinje. Tall for 2010 viser et driftsresultat på 39,2 millioner NOK etter avskrivninger – og en omsetning på 897,2 millioner NOK. Også 2011 har startet godt.

Les også:Ny styreleder i RiksTV

Og Birkeland har sine teorier på hvorfor ting går riktig vei for RiksTV:

- RiksTV har satset på å gjøre det enkelt for abonnentene med løsninger som gir tv-husholdningene frihet og fleksibilitet. Vi har blant annet produktene ”en pris – tv fire steder” og fritt valg av enkeltkanaler. RiksTV er som hovedregel enkelt å montere, og dekningen i fritidsområdene er på ca 90 prosent. I tillegg kan man kjøpe mottaker og utstyr om dagen og se tv samme kvelden, og dette er attraktivt for fritidsmarkedet, sier Birkeland.

- For kunden er det også enklere å ha én leverandør av tv - uansett om det handler om hjem, hytte eller båt. Dette forholder vi oss til, og vi jobber derfor kontinuerlig med å lage attraktive produkter for fritidsmarkedet, avslutter toppsjefen i RiksTV i meldingen.

RiksTV er Norges nest største TV-distributør totalt sett, men har nå inntatt topp-posisjonen på fritidsmarkedet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag