*Nettavisen* Økonomi.

Rødt fra Hanssons utbyttemaskin

Det Herbjørn Hansson-ledede rederiet må kutte drastisk i utbyttet.

09.11.09 10:56

Tankrederiet Nordic American Tanker Shipping (NATS) er tankbransjens desidert stødigste utbytteselskap, men i tredje kvartal må konsernsjef Herbjørn Hansson nesten kutte utbyttet etter røde tall på bunnlinjen.

I likhet med resten av stortankrederiene har også NATS fått merke elendigheten som har hersket i et utbombet fraktmarked. Med 13 av i alt 14 suezmax-tankskip i spotmarkedet, endte tredje kvartal med et underskudd på 11,8 millioner dollar, eller 28 cent per aksje. Suezmax-skip er typisk på 150.000 til 165.000 dødvekttonn og kan frakte omkring 1 million fat råolje.

Kuttet kraftig
Som følge av dette ser Hansson og NATS seg nødt til å kutte det kvartalsmessige utbyttet med 80 prosent til 10 cent per aksje. Rederiet klarer imidlertid å utbetale sitt 49. kvartalsutbytte på rad, og Hansson ser tegn til bedring i fjerde kvartal.

- Det er tegn til en positiv utvikling i verdensøkonomien og fraktmarkedet for fjerde kvartal har startet med en positiv tone i forhold til tredje kvartal, skriver NATS i rapporten.

Selskapets suezmax’er i spotmarkedet seilte inn 14.075 dollar per dag på timecharterbasis i tredje kvartal, ned fra 26.300 dollar i foregående kvartal. NATS har en breakeven-rate på kontantbasis på noe under 10.000 dollar per fat, og vil med rater over dette kunne utbetale utbytte.

Kjøper skip
Tross det utfordrende markedet har NATS signert nok en kjøpskontrakt på en suezmax. Den blir den 18. i flåten inkludert de som allerede er underlevering. Det nye skipet er bygget i 2002 og vil bli kjøpt for 51,5 millioner dollar.

NATS vil finansiere kjøpet fra egen kontantbeholdning. Rederiet er gjeldfritt og finansierer sin skip enten ved egne midler eller ved gjennomføring av emisjoner.

Dette er det andre skipskjøpet til rederiet på en måned. Skipet kjøpt i begynnelsen av oktober vil bli overlevert i midten av oktober, mens det siste kjøpet vil kom inn i flåten i februar neste år. Rederiet har også to suezmax’er under bygging med levering senere i 2010.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.