Gå til sidens hovedinnhold

Røkke har ståltro på krill

Kjell Inge Røkke benytter årets aksjonærbrev til å hylle krillen. Han tror krillselskapet Aker Biomarine kan bli mer verdifullt enn oljevirksomheten til Aker.

- Krill fascinerer meg, skriver Kjell Inge Røkke i brevet han har sendt ut til aksjonærene.

Røkke åpner for å selge Aker Solutions

Det har snart gått 15 år siden Aker investerte i sin første tokt på krill i Sørishavet. Resultatene har så langt latt vente på seg for Røkke. Toppinvestoren er imidlertid fortsatt fast i troen på at krill kan bli en kjempesukess.

«Til dere som har tro på olje, men er skeptiske til vår satsing på krillolje: Gi oss «the benefi of the doubt», skriver Røkke til aksjonærene.

Røkke vil finansiere nytt fotballanlegg for Frisk Asker

Ser ingen begrensninger

Han skriver at det er ingen andre enn oss selv som legger begrensinger på hva vi kan få ut av krillmel og krillolje.

«En dag får vi forhåpentligvis belønning. Jeg er like fast i troen på oppsiden i Aker BioMarine som tidligere, og vi er tålmodige», skriver Røkke.

Krill er et svært proteinriks, rekeliknende krepsdyr og biomassen er enorm. Akers har et eget krillselskap, Aker Biomarine, som er den største integrerte krilleverandøren i verden.

«Jeg har omtalt selskapet både som et «wild card» og en «game changer» som kan skape store aksjonærverdier. Jeg har til og med antydet at Aker BioMarine en dag kan bli Akers mest verdifulle investering. Med
Aker BPs suksess er ikke det enkelt å oppnå», skriver Røkke.

Mer investeringer

Han understreker imidlertid at Aker må være forberedt på å investere mer enn det Aker BioMarine selv er i stand til å generere av pengestrøm de neste 5-7 årene.

Aker BioMarine har i 2017 bestilt et moderne krillfartøy til i overkant av
en milliard kroner. I tillegg ser Aker BioMarine store investeringsbehov knyttet til forskning og utvikling.

«Biomassen av arktisk krill er enorm, men anslagene om hvor stor
den er spriker. Det er hittil bare forsket på havdyp ned til 250 meter, og i Aker BioMarine vil vi investere mer for å forstå enda mer av mulighetene», skriver Røkke.

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot