*Nettavisen* Økonomi.

Røkke med i spleiselag

Styreleder Kjell Inge Røkke i Det norske oljeselskap Aker KIR DETNOR Foto: Falch, Knut (Scanpix)

Har funnet løsningen på lei strid.

14.12.09 13:14

Kjell Inge Røkkes Aker har nå fått ordnet opp i en disputt flere av de datterselskapene har hatt gående med et av verdens største børsnoterte tankrederier.

NA24 - din næringslivsavis

De to datterselskapene American Shipping Company og Aker Philadelphia Shipyard har vært i konflikt med rederiet Overseas Shipholding Group i forbindelse med levering av produkttankere.

Rederiet til Aker Philadelphia ble valgt til å bygge ti produkttankere for American Shipping Company, og skipene skulle leies ut til Overseas Shipholding Group. Senere ble det avtalt at det skulle bygges to shuttletankere også. I forbindelse med finanskrisen ble det trøbbel med tanke på finansieringen av byggingen og dermed oppsto det en konflikt mellom partene.

Enigheten sørger for at en påbegynt voldgiftssak avsluttes og samtidig har partene funnet løsninger på alle de utestående kommersielle uenigheter mellom selskapene.

Spleiselag
- Dette er et spleiselag. Alle har arbeidet intenst for å få til en best mulig løsning for de involverte, kommenterer konsernsjef Øyvind Eriksen i Aker i en pressemelding.

Eriksen er også styreleder i Aker Capital Fund som nå overtar eierskapet i selskapene. Aker Capital Fund gir et ansvarlig lån til American Shipping på 20 millioner dollar. Dette skal styrke likviditeten i selskapet og lånet er avdragsfritt frem til annen finansiering er på plass.

Enigheten innebærer at American Shipping Company selger to shuttletanker-kontrakter til OSG. Det ene skipet blir levert nå og det andre skal leveres i 2010.

I en pressemelding opplyses det at dette grepet fjerner tidligere rapportert usikkerhet om finansiering av de to fartøyene som bygges ved Aker Philadelphia Shipyard.

Overseas Shipping Group skal også forlenge leieavtalene med American Shipping Company. Dette gjøres hvis enkelte vilkår oppfylles og vil gjelde for ti produkttankere med ti år fra i dag. Forbeholdene i avtalen gjelder at skipene blir levert i tide og at American Shipping Company får ordnet opp i de finansielle utfordringene.

Den opprinnelige avtalen innebar at Aker Philadelphia Shipyard ikke kunne bygge produkt- og shuttletankere for andre enn OSG i det amerikanske markedet.

Tommel opp fra kystvakten
Ved siden av at styrene i de respektive selskapene har banksyndikatet til American Shipping Company, den største långiveren til Aker Philadelphia Shipyard samt den amerikanske kystvakten godkjent avtalen.

Aker Capital Fund overtar Akers aksjepost (19,9 prosent) og obligasjoner i American Shipping Company samt aksjene (50,3 prosent) i Aker Philadelphia Shipyard med virkning 1. juli i år.

American Shipping Company og Aker Philadelphia Shipyard skal videreutvikles av Aker Capital Fund.

Avtalen innebærer at American Shipping Company tar avsetninger på 4,5 millioner dollar i fjerde kvartal i år knyttet til garantiforpliktelser, samt 3,5 millioner dollar i nedskrivninger i forbindelse med opsjonsavtalen med Aker Philadelphia Shipyard.

For Aker Philadelphia Shipyard blir driftsinntektene redusert med 9,7 millioner dollar, og i fjerde kvartal blir både driftsinntektene og driftsresultatet redusert med 7,4 millioner dollar. De øvrige målene til selskapet går i henhold til planen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag