NA24.no

Rolig tankuke

Stortankmarkedet har vært igjennom en treg uke, men store fall i oljepris har vært godt nytt.

Befrakterne har så langt forsøkt å unngå novemberlaster, men ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøe har tilsiget av sene lastedatoer i oktober vært god for tankrederne. Dette sammen med videre fall i drivstoffprisene gjort at bunnlinjeeffekten for rederne har vært liten.

NA24 - din næringslivsavis

Det var fryktet at også stortankratene skulle få en skikkelig knekk, slik andre deler av shippingmarkedet har opplevd den siste tiden i forbindelse med finanskrisen. Bassøe beskriver den siste ukens utvikling som en myk landing.

Ratene fra Midtøsten til Fjerne Østen falt kun 15 poeng til worldscale 95. Det tilsvarer en timecharterrate på 70.210 for en moderne standard VLCC med 270.000 tonns last. Vestover fra Midtøsten falt ratene den siste uken med 10 poeng til ws 80 som også gir en dagrate på drøye 70.000 dollar.

I Atlanterhavet ligger timecharterraten på samme nivå etter at ratene har falt fra ws 115 til ws 100 for VLCC-laster fra Vest-Afrika til Mexicogolfen.

Lasteprogrammet for november er nå rett rundt hjørnet, men møtes med en økende liste med ledige supertankere for lasting de nærmeste 30 dagene. I tillegg skal OPEC-toppene nå vurdere mulig produksjonskutt som kan gi negative effekter på markedsbalansen.

Suezmax-markedet i Atlanterhavet og Middelhavet har vært gjennom en rolig uke med tilhørende ratefall. Ratene på strekningen Vest-Afrika til USA falt med 35 poeng til ws 130, som gir en dagrate på 41.600 dollar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere