NA24.no

Rushtrafikken i Oslo er en av Europas verste

Foto: Gunnar Stavrum (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Verre enn både London og Paris - og alle byer i USA.

GPS-produsenten TomTom har mulighet til å hente sanntids trafikkdata fra mange av sine GPS-modeller, og bruker dette blant annet til å lage statistikk på hvor ille rushtrafikken er i forskjellige byer.

Ifølge selskapet selv er det verdens mest nøyaktige måling av trafikkproblemer i 169 byer, og sammenligner den virkelige trafikkflyten med reisetiden under normale omstendigheter.

Oslo er en versting

Statistikken viser ikke overraskende at Oslo er Norges verste by, og at byen havner sett under ett på en 18. plass sett døgnet under, ett med en forsinkelse på 27 prosent.

Men statistikken viser samtidig at ettermiddagsrushet i Oslo er av Europas aller verste. I snitt er forsinkelsene i ettermiddagsrushet på 90 prosent, noe som er opp fra 85 prosent fra 2012. Med det er det verre i Oslo enn byer som Roma, Paris, London og stort sett alle andre byer. Det er bare Moskva, Istanbul, Warsawa og Brussel som har verre ettermiddagstrafikk.

Faktisk er det slik at Oslo er verre enn alle byer i USA også. USAs verste by, Los Angeles, har «bare» 78 prosents forsinkelse i rushtiden.

Kaster bort 102 timer i året

Ifølge TomTom sitter pendlere i Norges fire største byer i snitt to arbeidsuker i kø, men i Oslo mener selskapet at en pendler som har en halvtimes kjøring til jobben, blir sittende 102 timer i kø.

Statistikken viser at ettermiddagstrafikken er verst på onsdager og torsdager, der torsdagene mer enn dobler kjøretiden i rushtrafikken.

Men selv om Oslo er verst, har utviklingen i de andre store norske byene også gått feil vei. Verst går det utover Trondheim som på ett år har gått fra en forsinkelse på 37 til 60 prosent i ettermiddagsrushet.

For Norge er resultatene som følger:

Slik er de internasjonale resultatene - sortert på døgnet som helhet:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere