HOLBERGS PLASS (Nettavisen): Et stort presseoppbud møtte Ryanair-ledelsen i Oslo onsdag, samme dag som flypassasjeravgiften innføres.
Les også: Budsjettavtale: - Ingen håndsrekning til Rygge
Like før pressekonferansen startet, fikk Ryanair spørsmål om Rygge.
- Jeg kan garantere at hvis flypassasjeravgiften fjernes, kommer vi tilbake til Rygge, sa Ryanair-direktør David O'Brien.
Les også: Parat: - Dette tror vi er den egentlige grunnen til at Ryanair vil ut av Rygge
Men ikke noe tyder på det, så:
– Vi har triste nyheter, triste nyheter som vi må takke deres regjering for, sa O'Brien i sin innledning.
Nye ruter til London fra Gardermoen
Han fortalte deretter om prosessen fra regjeringen i november i fjor da de foreslo flypassasjeravgiften, som tydelig kom som et sjokk på det irske lavprisselskapet.
Selv om Ryanair hadde en klar oppfatning av at finansminister Siv Jensen (Frp) ikke støttet den omstridte avgiften, viste det seg at regjeringen ikke ville snu.
Samtidig ble det klart at lavprisselskapet halverer sin aktivitet i Norge, og åpner nye ruter fra Gardermoen, blant annet tre ganger daglig til London.
- Hvor mye dyrere er det for dere å fly fra Gardermoen, O'Brien?
- Det vil jeg ikke svare på, sier den kommersielle direktøren til Nettavisen.
Erna: - Vi lar oss ikke presse av Ryanair
I video-intervjuet svarer O'Brien blant annet på Facebook-utspillet fra statsminister Erna Solberg (H), som mener vi ikke kan la oss presse av Ryanair.
- Hvor viktig er Norge for Ryanair?
- Norge er et lite marked i periferien, ett av 33 marked for vår del. Men det er ingen annen grunn enn dumme flyplassavgifter og høye flyplassavgifter som stopper oss fra å vokse i Norge, sier han.
Lavprisselskapet forventer en vekst på nær ti prosent de neste årene.
- Det er sannsynligvis bedre å samarbeide med oss enn å la være, sier O'Brien ubeskjedent.
Saken fortsetter etter innslaget.
Les også: - Ryanair vinner så det suser på spillet om Rygge
Overrasket
Det betyr avvikling av Ryanairs base på Rygge og nedlegging av flyplassen med rundt 1.000 tapte arbeidsplasser på og i tilknytning til flyplassen som en konsekvens.
– Vi ble veldig overrasket i november i fjor da Norge foreslo en flypassasjeravgift. Vi vet ikke hva slags avgift det er og hva den skal oppnå, sier O'Brian.
- Vil ikke ha redusert trafikk
– I mai ble skatten bekreftet. Vi tilbød Rygge en betydelig del av våre operasjoner, omtrent 50 prosent. Rygge er et profitabelt privat selskap. Dessverre var Rygge ikke i stand til å godta vårt tilbud om redusert trafikk. Det betyr at vi må legge ned vår base, sier O'Brian.
Ryanair-direktøren setter imidlertid døra på gløtt for fortsatt baseaktivitet i Norge og på Rygge, men da må regjeringen snu, slik han sa før pressekonferansen startet.