Gå til sidens hovedinnhold

Ryanair med lønnsangrep på Norwegian

Ryanair påstår at de betaler pilotene sine 20 prosent mer enn Norwegian. - Stemmer det, så er det virkelig ille for Ryanair, svarer Bjørn Kjos.

- Vi har vel ansatt 170-180 piloter fra Ryanair. Det er vel det han er irritert over, sier Bjørn Kjos, konsernsjef i Norwegian, til Nettavisen.

I Ryanairs seneste kvartalsrapport går Ryanair til angrep på Norwegians lønninger. I presentasjonen av rapporten vises det til en direkte sammenlikning mellom lønnen til Ryanair og Norwegians piloter fra Dublin og London Standsted flyplasser med flytypen Boeing 737.

Oversikten viser at Ryanairs lønninger, etter den siste oppjusteringen, er 20 prosent høyere enn Norwegians.

- Selv om våre pilotlønninger er konkurransedyktige og foran andre 737-operatører, har avstanden avtatt den siste tiden. Så vi har svart med å øke pilotlønningene betydelig, sa konsernsjef Michael O'Leary i Ryanair på presentasjonen fra november i fjor.

Les også: Ryanair vil tilby flygere høyere lønn for å hindre flukt til Norwegian

Pilotflukt

Kjos viser til at en rekke piloter er kommet fra Ryanair i løpet av året som gikk.

- Jeg kan ikke lønningene til Ryanair, men hvis det er tilfellet, så er det jo enda verre. Da er det virkelig ille for Ryanair hvis de har mistet så mange piloter til oss selv om de tilbyr høyere lønn, sier Kjos.

Ryanair og Norwegian har vært i tottene på hverandre flere ganger i løpet av fjoråret. De var i samtaler om en historisk samarbeidsavtale, men denne ble skrinlagt, og Norwegian inngikk heller samarbeid i med Easyjet. Senere ble det kjent at en rekke Ryanair-piloter var meldt overgang til Norwegian.

Les også: Pilotene flykter fra Ryanair til Norwegian

Les også: Ryanair og Norwegian kom ikke frem til en avtale

For fem måneder siden påstå dessuten O'Leary at«Norwegian er borte om fire til fem måneder».

Les også: Ryanair-sjef Michael O’Leary påstår at Norwegian sliter økonomisk

- Konkurransedyktige

Lasse Sandaker-Nielsen sier at Norwegian kjenner til Ryanairs regnestykke.

- Men vi har ikke har brukt tid på å analysere det. Ryanair kommer med en rekke uttalelser hele tiden, så skal vi bruke mye energi på det, hadde vi ikke hatt tid til så mye annet, sier han til Nettavisen.

Han understreker imidlertid at Norwegian skal gi konkurransedyktige betingelser til sine ansatte.

Les også: Ryanair-sjef Michael O’Leary påstår at Norwegian sliter økonomisk

- Det gjelder både lønn, muligheten til å fly fra en fast base og muligheten til å fly langdistanse, som er attraktivt for mange piloter, sier Sandaker-Nielsen.

Mens Ryanair bare flyr kortdistanse, altså flyreiser intern i Europa, satser Norwegian nå tungt på interkontinentale reiser, primært mellom Europa og USA.

Lønnsledende

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair, som tidligere har jobbet for Ryanair, sier at oppsettet til Ryanair gir et riktig bilde av lønnsforskjellene mellom de to selskapene ved disse to basene.

- Det er ingen grunn til å tro at dette ikke er en reell forskjell mellom de to selskapene. Ryanair har økt lønningene for Stansted og Dublin den siste tiden og er lønnsledende i blant lavprisflyselskaper, sier Elnæs til Nettavisen.

En stor del av forskjellen skyldes at Ryanair-kapteiner får rundt 100.000 kroner ekstra for «produktivitet».

- Det er en bonus for å fly utover de fast oppsatte programmet. Ryanair-kapteiner flyr nok litt mer enn Norwegian-kapteiner, men ikke mye, sier han.

Vil fly annet

Han mener imidlertid det er andre grunner til at piloter velger å dra fra Ryanair til Norwegian.

- Norwegian gir piloter mulighet til å gå fra å fly en 737 til en Dreamliner. Det er som en forfremmelse. Det er som å gå fra å være journalist til redaksjonssjef, sier han.

Boeing 737 er fly om brukes på kort- og mellomdistanse, mens Boeing 787 Dreamliner brukes på langdistanse og er en nyere og mer avansert flytype.

Samtidig er Ryanair i en helt annen økonomisk situasjon enn Norwegian. Ryanair er tilnærmet gjeldsfrie og ventes å få et overskudd på rundt 1,4 milliarder euro, eller rundt 13,5 milliarder kroner, for det inneværende regnskapsåret. Norwegian har gjeld på rundt 20 milliarder kroner og tjente ikke penger i 2017.

- Lønnsomheten til Norwegian er ikke særlig imponerende. Det gjør at Ryanair kan gå mye hardere ut på lønninger, sier Elnæs.

Les også

Bjørn Kjos: - Jeg er langt på overtid som sjef

Kommentarer til denne saken