Det tror i hvert fall luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs. Elnæs har jobbet i Ryanair tidligere, og følger nå det irske flyselskapets skandinaviske satsing med stor spenning.

- Det største markedet her er Norge. Konkurransen kommer, og dagens duopol mellom SAS og Norwegian kommer til å være en saga blott om to-tre år.

Fly med Ryanair? Da må du vite dette:

- Ryanair vil nok forsøke å «krige» seg inn for å ta markedsandeler ved hjelp av meget lave billettpriser. Først på rutene til og fra hovedstedene, sier Elnæs i selskapet Winair, til flysmart24.no.

Vil gjenetablere base på Kastrup

Ryanair jobber i disse dager med å etablere seg igjen på Nordens største flyplass, Kastrup ved København. En base der åpner helt nye dører for det irske flyselskapet. De har planer om å åpne base der i løpet av 2020.

Les også: Bjørn Kjos: - Ryanair-piloter står på venteliste for å begynne i Norwegian

Da vil SAS og Norwegian få ordentlig konkurranse rundt de skandinaviske rutene. I dag er det kun SAS og Norwegian som opererer rutene mellom København, - Stockholm og Oslo.

En slik begrenset konkurranse har ført til stive billettpriser, men Elnæs sier at det blir en prisfest etter at at Ryanair gjør sitt inntog.

Les også: Bjørn Kjos: - Ryanair-piloter står på venteliste for å begynne i Norwegian

- SAS og Norwegian vil bruke alle tilgjengelige midler for å slå tilbake mot et Ryanair-angrep. En slik situasjon vil bli til stor glede for alle som reiser på disse rutene, sier luftfartsanalytikeren til flysmart24.no.

Frykter ikke konkurransen

I Norwegian er man ikke særlig bekymret. De velger heller å se på konkurransen som noe «sunt».

Charlotte Holmbergh Jacobsson, presseansvarlig hos Norwegian, sier at konkurransen tjener de reisende, og at deres kunder liker konkurransekraftige priser.