NA24.no

Ryanair-sjef Michael O'Leary: - Vi er i samtaler om gjenåpning av Rygge


KAN GJØRE NORSK COMEBACK: Michael O'Leary i Ryanair åpner for å komme tilbake til Rygge.
KAN GJØRE NORSK COMEBACK: Michael O'Leary i Ryanair åpner for å komme tilbake til Rygge. Foto: Jonathan Brady (Pa Photos/NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Ryanair-sjefen sier at de er i samtaler om å opprette base på Rygge igjen. - Det var riktig å ikke la seg presse, sier statsminister Erna Solberg.

- Vi har lagt ned basene på steder som Marseilles eller Rygge på grunn av trusselen for at vi bli påtvunget fagforeninger. Nå som vi frivillig har gått med på å snakke med fagforeninger, vurderer vi og er i aktive diskusjoner med disse flyplassene om å etablere baser igjen, sier konsernsjef Michael O'Leary i Ryanair på selskapets analytikerpresentasjon mandag.

Ryanair kunngjorde i forrige uke at de for første gang er villig til å snakke med fagforeningene, noe de frem til nå ikke har akseptert.

- Dette viser at det var riktig av regjeringen å ikke la seg presse da Ryanair kjempet mot flypassasjeravgiften. De er kjent for å utøve press på myndigheter, politikk og forvaltning rundt omkring i Europa for å slippe unna skatter og avgifter sier statsminister Erna Solberg til Nettavisen og poengterer at skatte- og avgiftsgrunnlaget i Norge skal være bredt og bidra til det grønne skiftet.

SOLBERG: Statsminister Erna Solberg.

Les også: Venstre: – Vi skal ikke hindre Ryanair i å komme tilbake

Hun er også glad for at Ryanair nå åpner for fagorganiserte ansatte.

- Et organisert og seriøst arbeidsliv er viktig, og det er bra at Ryanair endelig slutter å motarbeide at de ansatte organiserer seg. Hvis det også kan medføre arbeidsplasser på Rygge er det fint, sier hun.

Les også: Ryanair inngår historisk avtale med fagforening

Billigere billetter

På fremleggingen av kvartalstallene mandag lettet selskapet mer på sløret for hva dette kan bety for Ryanair fremover. 

Ryanair-sjef O'Leary gjorde det klart at selskapet nå akter å opprette flybaser i Skandinavia og Frankrike, to områder fagforeninger står spesielt sterkt. Han nevnte to flyplasser spesifikt, Marseilles Provence Lufthavn, som Ryanair gikk ut av 2010, og Moss Lufthavn Rygge, som Ryanair gikk ut av 2016.

Les også: Større overskudd for Ryanair

- Hovedfordelen er av vi nå kan gå inn i markeder som Frankrike og Skandinavia som vi tidligere har forsøkt å unngå, sier O'Leary videre.

Han lover at dette også kan bety billigere flybilletter.

- Ved å opprette baser i Skandinavia, kan vi tilby mye lavere billettpriser enn Norwegian og SAS. Det er to selskaper med veldig høye kostnader og veldig høye flybillettpriser, sier O'Leary.

- Positivt

Uttalelsene kom uventet på Espen Ettre, styremedlem i Rygge sivile lufthavn.

- Jeg hørte om dette for fem minutter. Dette var overraskende for oss også, men det er veldig positivt, sier Ettre til Nettavisen.

Les også: Ryanair med lønnsangrep på Norwegian

Han er ellers ordknapp om samtalene med Ryanair.

- Det har vært kontakt, noe mer kan jeg ikke si. Så får vi se hva dette medfører, sier Ettre.

Han sier at de uansett ønsker å åpne flyplassen opp igjen. Rygge ble stengt i 2016 etter at Ryanair trakk seg ut. Den gang skyldte selskapet primært på innføringen av flypassasjeravgiften.

- Vi jobber mot en åpning våren eller sommeren 2019, sier Ettre.

- Har fungert bra

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair synes uttalelsen til O'Leary er interessant. Elnæs er ekspert på flymarkedet og er Ryanairs tidligere markedsdirektør for Skandinavia og Baltikum.

- Det er interessant at O'Leary sier at han ser på det. Rygge er en flyplass som fungerte veldig bra, men det alltid et spørsmål om lønnsomhet. Det er nok dyrt for Ryanair med Gardermoen. Da er det større sannsynlighet for at de velger Rygge som base i Norge, sier Elnæs til Nettavisen. 

Han sier det er vanskelig å tolke det O'Leary sier at at det er fagforeningene og ikke flypassasjeravgift som gjorde at de la ned basen på Rygge.

- I Marseilles handlet det om fagforeninger, i Rygge var det først og fremst flypassasjeravgiften. Samtidig ønsket ikke Ryanair å slutte å fly fra Rygge, men de ville ha et begrenset flyprogram uten en base, sier Elnæs. 

Ryanair har ingen baser i Norge. De hadde tidligere to baser i Danmark, som de har lagt ned. Sverige er dermed det eneste landet i Skandinavia hvor Ryanair i dag har baser. De har en større base på Stockholm Skavsta Lufthavn og en liten med kun ett fly på Göteborg Landvetter Lufthavn.

Varselen om at Ryanair satser tungt i Skandinavia, betyr økt konkurranse for Norwegian og SAS om kundene.

Ikke bekymret

Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier han ikke er bekymret.

- Vi har god etterspørsel både i det norske markedet og resten av Skandinavia og skal gi dem knallhard konkurranse. Samtidig har de snakket lenge om å starte opp nye baser i Skandinavia, så vi får se hva som skjer, sier han til Nettavisen.

SAS er også avventende.

- Dette er ikke overraskende at de vil åpne opp baser i Skandinavia igjen. Vi mener vi står oss godt i konkurransen, og det vil vi gjøre fremover også, sier pressesjef Knut Morten Johansen i SAS.

Ryanair avviser Rygge-planer

Ifølge NRK avviser Ryanair at de ønsker å starte flygninger fra Moss lufthavn Rygge med det første. Ryanair Norden opplyser ifølge NRK at  toppsjef Michael O'Leary er blitt feilsitert. 

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere